AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
541

Tomgången låter konstig?

Zp
22
Zpyder
M3 coupé -01
Hej.

Jag är ny här i forumet och jag undrar om ni kan hjälpa mig med en fråga.

Det är så här att jag köpte en BMW M3:a (2001:a) för några månader sedan. Det är också första gången som jag över huvud taget kör en BMW. Jag har läst att BMW M3 ska ha ett ljuvligt motorljud, men jag tycker inte att min M3:a har det? När den är kallstartad så hör man "tickningar" och ett ljud som låter väldigt ljust. Med andra ord så hör man inget "muller", vilket jag tror det ska vara.

När motorn är varm hör man det "ljusa" ljudet lite mer tydligt. Det låter som om någonting skulle vara osmörjt. Jag har öppnat huven men kan inte lokalisera ljudet.

Jag undrar om någon här har samma problem eller haft och sedan löst det? Jag har tänkt att göra en service för att få bl.a. ventilerna kollade.

Tacksam för svar.
MR_M
det kan va mycket . t.e.x ventiljusterng ,g-rem m.m
har du kollat på verkstad för lite ska dom ticka efter som de
är så vassa kammar i dom.
har det här ljudet alltid varit?

BMW CS: 05460
Zp
22
Zpyder
M3 coupé -01
"har det här ljudet alltid varit?"

Jag skulle tro det eftersom min kompis påpekade det redan första dagen.

med g-rem, menar du generator rem? I så fall kan det vara den eftersom ljudet kommer kring generatorn.

Jag tänker också på om motorljudet verkligen ska låta "puttrande" och inte mer åt "bas" hållet?

I vilket fall som helst så ska jag kontakta en BMW verkstad och få det kollat. Det börjar nämligen bli dags för den stora servicen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.