AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.576

Klapprande ljud när kopplingen är uppsläppt

l3
180
l3xus
323TIC -83
Tjena,
Har uppmärksammat att när jag kört min 323a att det klapprar ur motor/växellåda när kopplingen är uppsläppt. Vid kallstart så tycker jag inte att det låter men när den blivit lite varm gör den det.

Jag körde på hög växel upp för en backe så motorn gick lite tungt så började det låta ganska bra, stannade då upp och hade kopplingen nedtryckt och då fanns där inget ljud. Hade då friläget i och släppte upp kopplingen och då kom ljudet igen. Trodde från början att det var ett lagerljud i motorn men jag tror nästan att det måste vara urtrampningslagret som låter. Vet inte om det kan orsaka detta ljud men kan det vara det som orsakar oljudet i min bil?
Dr
175
Drewl
520i - 91
Det låter som urtrampningslagret. Exakt samma som på min bil, verkar inte som om det är någon panik att byta då förra ägaren sa att det har låtit exakt likadant de senaste tre åren.

-------
Länk
Om urtrampningslagret är dåligt får man missljud vid nedtryckt koppling, då det endast belastas när man frikopplar. Rassel i lådan på tomgång med växeln i friläge och koppling uppsläppt tyder på att bottenstockslagren är dåliga, men det brukar inte vara några problem att köra tusentals mil med detta, om man kan leva med ljudet.
l3
180
l3xus
323TIC -83
Bottenstockslagret, vart sitter det och är det krångligt och dyrt att byta?
l3
180
l3xus
323TIC -83
Glömde bort att fråga, POWERM, ifall bottenstockslagret även kan låta med en växel i som jag beskrev i mitt första inlägg.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Ett par frågor till om bottenstockslagren:
Om man rullar utan växel i och lägger i t.ex. tvåan och det börjar låta kan det vara dessa lager då? Låter bara vid färd ej, när man står still.

Låter bottenstockslagren bara när utväxlingen i lådan är annat än 1:1 exempelvis på femman?

///BMW - Was sonst!
l3
180
l3xus
323TIC -83
Tycker det är skitskumt med oljudet, var ute på lunchen och åkte lite och när jag stannade bilden så rasslade & klapprade det igen. Lät bilen stå i ca 15-20 min och när jag startade den och skulle åka så var ljudet borta. Efter jag kört i typ 1-2 min så var det tillbaka igen. Förstår inte hur den kan tystna bara efter den stått så kort stund, den var ju inte ens kall när jag startade den igen.

Kanske det räcker för mig att byta oljan i lådan och slänga i lite kompletteringssmörjning typ. Omega eller liknande.
lager rassel kan man ju höra även med växel i, men då kugghjulen greppar i varandra så hålls ju axlarna på plats mot varandra eller hur man skall förklara, bottenstocken är mig veteligen "huvudaxeln" i lådan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.