|
|
|
|---|---|
|
Jag har tänkt mapap bilen nu men vet inte alsl hur jag ska lägga tändningen. Jag har en m20b25 motor kompsänkt. Någon som vet vart jag kan få tag i en tändkurva som jag kan börja med? | |
|
vad har du för tändsystem? TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
Jag kör prospark |
|
|
Planerar du att köra med den på Söndag eller? Vad är gjort, hur många kusar på ett ungefär? ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Om jag hinner mappa den innan söndag så kommer jag köra. Problemet är tändkurvan, den vet jag inte alls hur jag ska göra med... Motrn är hyfsat orginal: svarvade kolvar, 18t turbo, FL7 IC, trimkam. Med en bra mappning ska jag väl kunna klämma ut 320 hk i motorn men frågan hur bra jag klarar av att mappa innan söndag... |
|
|
Var bor du? Jag har en Polare som är grymt duktig på prospark han har själv en kadett gsi turbo som han körde 11,69 eller nåt på mantorp.. Å han har mappat minst 6-7 325 turbos här i norrtälje och alla har gått grymt bra.. Skicka ett mail om du är intresserad... Mvh Stefan Bygget samt forum finns på www.insanity.se Länk |
|
|
tyvärr bor jag i Värmland. Jag har bestämt mig för att prova med att köra 35 graders tändning vid 3000 varv sen backa tändningen 1 grad per PSI. |
|
| ca 20 grader på 1bar är säkert skulle jag tro, inte över 28 på 1bar. bäckis? andreas? | |
|
Stämmer bra, håll dig runt 20 grader vid 1 bar, ibland lite mindre beronde på kompression i dom här maskinerna.. |
|
|
Oki det va ju synd att det var så lång bort, men då får man önska lycka till.. ;) Mvh Stefan Bygget samt forum finns på www.insanity.se Länk |
|
|
Bäckis och Andreas: Hur aggressivt ska jag våga gå upp med tändningen? Har tänkt börja med: varv: 1500 2500 3500 4500 5500 7000 tändning: 19 28 33 35 35 35 tryck i kpa: 40 75 100 140 180 tändkompensering: +12 +5 0 -7 -17 |
|
|
Det du skriver på undertryck verkar vettigt. Men på laddtryck kan man aldrig veta. Idag mappade jag en 325 som var väldigt spikkänslig av nån anledning. Fick till och med gå ner till 10 grader över 1 kilo inom vissa områden. Man måste ha spiklyssnings utrustning om man ska veta säkert |
|
|
Jag kommer att köra med bromsrör som är bultat i blocket och dra in det i hörselkåpor. Fast som det ser ut nu så tvingas jag mappa utan lambda... så nu är jag lite nervös över hur jag ska klara det |
|
| mappa inte utan lambda, det skiter sig lätt. å avgas temp är att föredra, annars vet du ju inte om du har för sen tändnig eller för mycket soppa osv. | |
|
ok, problemet är att jag drog av 2 st bultar till grenröret, jag får se om det håller tätt imorgon. Förresten, spikningar; hör man när de är på gång elelr hör man bara när det är för sent? |
|
|
Utan lambda är ju kört. Och avgastemp är fint om man vill att de ska hålla,då har man mer koll. Spikningar hör man bara när de är försent,så då lär man släppa direkt |
|
|
ja, efter mycket strulande så startade motorn igen men mappningen hanns inte med. Ska ta det imorgon bitti. Grenröret verkade hålla tätt vid varmkörningen får hoppas på att det håller när jag pressar motorn lite. Ingen här som vet varför prospark har en hög och en låg varvtalskmpensering till bränslet och hur det funkar/ vilken som används? |
|
|
andreas: vilken avgastemp ligger du på om du backar så lånt som till 10? vad tål en m20 för temp i kolektorn? |
|
|
Vi ligger mellan 800-900, precis som i min 525a. Och den har hållt hård körning hela sommaren. Men över det ska man nog inte gå. Nu kör jag mina spridare 100% i 525an, med laddtryck 1.5. dvs 550-600hk. Men det är bara till tävlingen imorrn,sen ska jag sänka för den spinner hejdlöst med gatdäck. Upp till ca 130km/h är de svarta spår med en tung familjebil:) |
|
|
Hur vet jag hur långt jag vågar höja tändningen? Jag har avgastemp som peakar på 1005 grader, höjde tändningen och fick 990 grader. Vågar inte höja den mer nu då jag inte vet när den kan börja spika. Hur gör de som optimerar motorerna, höjer de tändningen tills det spikar och sen backar?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.