AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.241

Blästra spiralfjädrar?

mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Har hört att spiralfjädrar kan bli kraftigt försvagade om man blästrar dom? Stämmer detta?? Tycker det låter lite skumt...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Host...Du ska väl inte börja blästra dina gamla rostiga fjädrar...Mitt råd>>>Köp nya.

Mvh Janne.
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Genom blästring kan du ändra på de inre spänningarna i materialet. Detta är kanske inte så lyckat på fjädrar.
Exakt hur de isf skulle försvagas vet jag dock inte.

Får man fråga varför man skulle blästra fjädrar?
in
438
inkognito
E34 535-92
Har du tur kanske du får en billig sänkning, med den följden att bilen ligger på genomslagsgummina.

Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid
plats till en stor kall öl...
/Stefan F
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Om de redan är rostiga så tror jag inte att blästring försvagar dem nämnvärt.
in
438
inkognito
E34 535-92
om du blästrar plåt/stål så tappar den spänningar. blästrar du en vanlig rak plåt blir den alldeles vågig. Jag skulle inte blästra mina fjädrar i alla fall. Vill man ha dem blank o fin kan man slipa dem o spraya på lite färg. Men alla gör ju som de vill.

/Stefan F
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Jag tror snarare att man tillför spänningar när man blästrar en plåt, pga värmeutvecklingen. Vågigt blir det hursomhelst om man inte är försiktig.
in
438
inkognito
E34 535-92
Blästra fjädrarna dudå.

/Stefan F
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
skulle inte blästra mina fjädrar oavsett om de är rostiga eller inte då man otfast blåser bort lite matrial och det är ju aldrig bra på en fjäder.

Joakim Eriksson
WIKING
Blästra med fin sand (sliten) så är det ingen fara, spänningen kommer med värmen och så länge behöver man inte hålla på.
Annars blästra med glaskulor.

KÖHLER 2,5
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Hmm, många olika åsikter... Hur som helst är fjädrarna inte rostiga, än... Men färgen har börjat släppa lite.. Så min tanke var att blästra och sedan grunda och lacka dem med nån riktig 2-k färg, men det är väl säkert svårt att få färgen att sitta kvar eftersom fjädrarna rör sig hela tiden...?
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
om de nu inte rostat ännu så är det ju bara att puttsa till dem lite så du får färgen att sitta ett tipps är ju att leta upp en lite mjukare färg

Joakim Eriksson
Mu
40
Mustangen
535I-87
523I Touring -00
Micke

Det är ingen fara att blästra fjädrarna då vanlig blästring inte avverkar nåt grundmaterial. ( gäller stål ) Det lilla värme du tillför är marginellt på en sån detalj som en skruvfjäder. På en rak plåt däremot så både värmer och sträcker du metallen, det är därför den slår sig.
För att få bättre ythårdhet och för att slå igen fina ytsprickor på ståldetaljer t.ex. vevstakar så brukar man blästra dem med små stålkulor s.k. kulpeening.

There`s no substitute for cubic-inches
-Hasse K-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.