AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
95.023

Måste få berätta!

Sida 4 av 5
fa
255
fabi_no1
Z3 2,8 Coupe -99
På tal om att man måste ha kostym för att bli bemött ibland, Jag och min kompis tittade förbi en BMWåterförsäljare nu i höstas och ville se en 645 på riktigt. frågar en försäljare om de hade en hemma för provkörning, men icke.
Då frågade vi om det fanns en brochyr om bilen med bilder och utrustningsnivå mm, men det fanns inte det heller.
till historien hör att min kompis syster äger en merca S500 -01, som vi brukar skoja om att det är min kompis bil (19år gammal och indvandrarbakgrund)
försäljaren såg ut som om han var färdig med oss och ville vara ifred, då sa jag till polaren; du kan ju byta in mercan mot en 645a ju. försäljaren frågar slött vad det är för merca och när han får höra vilken far han iväg och letar rätt på en brochyr och svarar vänligt att vi kunde återkomma om några dagar med mercan så kunde de göra upp priset och få provköra en 645a.

se vad lite som krävs för att få respons av en försäljare!

MVh Fabian
Re
456
Real Power
e28 528i -83
Min historia handlar bara lite om BMW men mest Mercedes men jag måste bara berätta endå.

Min far är en stor beundrare av BMW. Han ägde en 325i -94 när den nästan var ny, detta var alltså några år sedan. Jag skäms över att behöva säga detta men han sålde den bilen och köpte en sprillans 230SLK. Han är dock på väg att köpa BMW igen nu! ;)

Hade en bekant som var väldigt imponerad över min fars BMW och vi kom att tala om detta vid ett tillfälle med sånt där klassiskt kallprat. Jag var då tvungen att berätta hur det var och sa att farsan hade sålt BMW och köpt en merca, jag sa inte vad för nån.

Kompisen blev väldigt retfull och sa att det var en gubbbil och snacka om nerköp o.s.v. Jag höll tyst och lät han hålla på. Sen efter ett tag fortsatte han att prata om mercor och sa att apropå detta hade han sett en riktig värsting merca häromdagen i vår by. Han beskrev hur den såg ut och då blev det hela rätt komiskt! Det var förstås farsans SLK'n han hade sett! =)

Detta var när dess bilar var helt nya och var då rätt ovanliga i sverige! Nu ser man dom ju i var och varannan korsning.
Hehehe man skrattar gått åt inläggen i tråden. Jodå har själv en del sådana här pärlor. Folk brukar störa sig mest på att jag byta bil och märke ofta, oftare än medelsvennson "får" i alla fall.

Var ute en kväll med min 635csi, hade precis hämtat ett minnsekort till en digitalkamera hos en bekant. Var på väg in mot stan en kompis och jag skulle jobba några timmar och var ganska nerslagna. Körde lungt och fint efter en stund så ser jag en bil komma riktigt fort bakom mig för att lägga sig upp i häcken på bilen. IRRITERANDE

MM jaja får väl visa lite då tänkte jag och drog iväg ser att det är en s40 och den hänger på. Svängde av mot området där företaget ligger och körde några varv runt kvarteret (industriområde). Skojade lite och körde på ställ med enormt hjulspinn för att retas lite med däckröken. Hade ju orginal 14" med 185 på så jag hade ju inte en chans. Lika bra att nöta ner lite när man ändå skulle byta!
Till sist så svänger jag av och ställer bilen framför porten, volvon kör ett segervarv och drar iväg.
Nästa dag lämnar jag igen minnsekortet, och där står den tvärs över gatan så står volvon. Hmm jaja ok. När jag kommer ut så kommer grannen över och snackar lite bil volvo si volvo så. Ja ni kan tänka er. Bor hos mamma o pappa hans 1a bil står utanför en helt murken 244dl raggartrimmad pappsens röda 850. Märker att han är ganska stolt över sin s40 snackar chipp o grejer kontentan att volvo är guds gåva till människan.
Viftar bort skitsnacket och drar iväg.

Några veckor senare så kör jag min vän hem. Parkerar på uppfarten, går in pular lite med datorn står i fönstret och besiktigar kaktusarna. Ser att grannen är framme och smyger och tittar på min bil.

Går ut en stund senare och givetvis är han framme igen. Mkt nöjd men samtidigt förbryllad min.
Hur har du råd med den? var det första han sa.

Volvo S80 silver met, full utr med Arrakis fälgar. Drömmen för en volvo fikus.
Ja vad ska man svara på det? -Vill du köpa den, är inte nöjd med den. Du kan fåd en billigt! Blir nog en BMW till.
HAKSLÄPP

Detta var för några år sedan när s80 fortfarande prisades av motorpressen och folk suktade efter en T6.

(S80 sämsta dyraste *** skitbil jag haft att göra med)

Ett annat trevligt minne var en "omvändning".
Står på volvos egen mack framför hallen. Tankar min 320ic står en äldre herre på andra sidan med sin 740 och tittar nyfiket.
Sen säger han "dricker mycket bensin"
Svarar ärligt att jag kör på 0,8 och 1 i stan. Men den är dyr att äga ellerhur.
- Den är helt underbar, service och reservdelar kostar inte mer än till en volvo. Det enda som är dyrare är försäkringen. Lade till att jag hade haft flera volvo. Tror jag slog hål på flera av hans föreställningar om BMW. Såg i hans blick att han ville in och mysa i skinnsätena. Drog iväg (rostfritt feritta) och hoppades att han skulle få en positiv minnesbild av BMW.

En tredje
Var och tvättade min 320ic eftersom jag hade ledigt hela dagen o tvätthallen är mindre trafikerad då. När jag ska betala så växlar jag några ord med expediten, han läser afronbladets Porsche special med alla gamla 911 modeller. Snackar lite bil han hade visst haft ngn BMW innan. Köper också tidningen. Kör hem växlar bil. Kör in med EvoIII vid betalning går expediten upp i varv och börjar mulma en massa sett min bil i stan osv...o undrar vad jag pysslar med? Undrar varför jag alltid kommer med olika bilar (en hel del). Vid det här laget börjar jag bli ganska sliten efter allt tvättande. Bestämmer mig för att göra expediten glad och tar sista bilen.
Kommer fram och han blir helt till sig kommer ut med tidningen och jämför och läser upp fakta för mig om 911. Första årmodellen klassiker ..... bla bla -gjorde nog hans dag. Synd att han var tvungen att vakta kassan annars hade vi nog åkt en tur med taket av.

Kul att bli trevligt bemött, och få göra någon glad.

Läste ett inlägg om otrevliga saabförsäljare. Förefaller vara ett genomgående drag. Kanske vana att inte sälja så mkt plötligt när nyare 95 och 93 kom så blir de överumplade av att det kommer konstiga icke vanliga saabköpare inte "saabsmarta" människor. Som faktiskt vill ha en broshyr och priser och lite serivce rent allmänt.

Gott nytt år på er !
-Philip
Slog nog något rekord med mitt inlägg fasiken vad mycket det blev.
I.
31
I.D.G.E
318ci -00
Väldigt rolig tråd, jag kan ju köra en liten annorlunda historia då :)

Jag har en kompis som är fixerad vid att man ska ha mycket hästar. Och vid varje bil köp jag gör så brukar han tracka ner på mig att den inte har tillräckligt mycket hästar och är alltså skit i hans och alla andras ögon.

Inte för att det bryr mig vad han tycker, men jag tyckte det var dags att lära honom en läxa, så när det var dags för mig att införskaffa mig en lite nyare bil (318ci -00 E46) så berättade jag för honom att jag köpt mig en 328ci -00 E46. Killen gratulerar mig till mitt inköp och börjar fråga mig om hur många hästar det är i den och hur fort den går (etc.. the usual). Jag startar bilen och killen lyssnar på motorljudet och killen märker inte att det är en 4:a som drar igång på 118 hästar och inte en 6:a med 192 hästar , jag ler hånler lite smått.

Efter någon dag så bestämmer vi oss för att samåka till jobbet och det blir ju jag som kör så att han får provåka lite "328 E46" :). Vi åker till jobbet och killen blir inte suspekt, utan fortsätter tro att det är en 328:a.

Någon vecka senare får jag höra av en annan kompis att personen som samåkte med mig till jobbet har varit runt till alla sina kompisar och skrytigt om hur bra och fort min bil gick, och om hur jag gav järnet när han satt i bilen och att han verkligen intygade att det var en 328. Till saken hör bara, att alla andra vet att det är en 318 *S*

När jag träffade honom dagarna efter kunde jag inte göra annat än att skratta :D
jp
464
jpn
523im -99
hahaha helt fantastiskt roliga inlägg...! =)

B-M-W
Visa användare
65
AlphaX
325i -93 E36
Mer, mer mer!!! den roligaste och mest underhållande tråden jag läst på länge... ge mig mer!!

//Eddie, Bimmerlös för tillfället =O(
Zn
45
Znabbe
M3 F80 -16
Alla BMW-försäljare är inte guds gåva till kunden.

Jag "lurade" med min då nya sambo för 9 år sedan till BMW-handlaren i Växjö, för att titta på nästan ny bil. Hon står med pengar på kontot och sugen som rackarns, men varje fråga hon ställer till försäljaren svarar han till mig. Det blir så pinsamt att jag lämnar dom en stund och vandrar runt de sprillans nya bilarna. Till slut har de kommit så långt att hon kanske, på nåder, ska få provköra. Hon får lämna körkort, och det tar en halv evighet att få ut bilen ur hallen, en annan måste flyttas.

Provturen gick bra, men sambon var milt sagt irriterad på föräljaren. När vi kommer in igen så kan jag inte låta bli att be att får provköra den nya V8 5:an, och det bara rasslar till så är fem bilar flyttade, bilen står startad på parkeringen och jag får dörren till bilen öppnad med ett leende från samme försäljare.

Det blev ingen affär på den firman, sambon skrev kontrakt på en sprillans Chrysler samma vecka och det dröjde 9 år innan jag "fick" köpa BMW igen. Den är köpt i Helsingborg, av säljare som kan ta båda könen på allvar!
Znabbe: Ett klassiskt misstag från bilförsäljare att bara prata med mannen i sällskapet. De verkar inte ha fattat att får de kvinnan på sin sida så är affären i hamn. Det är bra att det blir fler kvinnliga bilförsäljare.

Appropå lustiga historier måste jag berätta om en högtidsstund för min gamle morfar.

Jag hade nyligen köpt min Jaugar XJR och tänkte visa upp bilen för min nästan 90-årige morfar, då han är en bilintresserad herre. Med tanke på min morfars ålder har han inte varit i kontakt med sådär skitsnabba bilar. Volvo 740 eller någon Amazon Sport är väl ungefär det snabbaste han åkt i.

Utan vetskap om Jaguarens motoreffekt åker vi således ut på en provtur. Efter ett tag frågar min morfar, som en gång i tiden jobbat som bilmekaniker, ifall jag inte kan "dra på lite grann" så han får känna om bilen fungerar bra. Jag tänker i mitt stilla sinne att gubben kommer antagligen få en rekorderlig hjärtattack när det sätter iväg, med tanke på att hans referenser sträcker sig till Volvo 740 GL. Hur som helst trampar jag gasen i botten i ca 80 km/h -Jaggan gör en rejäl kickdown följt av skrikande däck och sådan acceleration som en kompressormatad fyralitersspis genererar. Vid 140 släpper jag och kollar åt höger för att se om passageraren fortfarande lever. "Det var det värsta jag varit med om" hör jag den flabbande passageraren säga.

När vi sedan vänt och sakta rullar hemåt igen frågar min morfar försiktigt: "Kan du dra på en gång till?" Jag antar att en acceleration i en snabb bil för en nästan 90 år gammal man motsvarar bungy jump för oss yngre... :-)

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Bjoerck: Dags att uppdatera profilen.. 13-årigar får inte köra i 140.. de får inte köra alls...

/Caspar
Z-träff 1 maj Länk
Da
85
Daddan
518i -85
Tänkte förtälja en liknande bilhandlarhistoria. Trots att den inte handlar om BMW.

För typ tio år sedan när min ensamstående mor som är egenföretagare med då två hemmaboende barn att sköta äntligen fick rörelsen att rulla riktigt bra var det dags att byta bil. Hon ägde då en Mazda 323 kombi där man fick ha gummistövlar i när det regnade för att det blev så djupt vatten på golvet. Den var alltså orange, rostig och ful. Hon har alltid av någon anledning gillat japanska praktiska bilar.

Vi hade en Toyotahandlare tvärs över gatan och vi var inne för att titta och ville provköra en kombi. Vi sa till bilhandlaren att vi gärna tittade på en sådan där Camry kombi. (Han hade ett par nästan nya inne). Vi har en Mazda i inbyte sa hon och pekade på sin gamla bil. Svaret blev då: "Nej vi har ingen i din prisklass inne" med ett typiskt snett hånleende.

Dagen efter var vi inne hos en annan japansk bilfirma, Mazda som hon också gillar. Hon ställde samma fråga där och pekade på sin bil. Han frågade istället vilken prisklass hon ville ha. Eftersom han inte hade någon kombi inne så bad han om telefonnumret till henne för att kunna ringa upp om han hittade någon. Två dagar senare ringde telefonen och vi köpte en ett år gammal Mazda 626 kombi med all utrustning som vi parkerade hemma på gatan bredvid Toyota. Som tur var var försäljaren ute bland bilarna på gården så det var riktigt skönt att få se hans min.

MVH David
Vilka är bilförsäljarna som har råd att vara arrgoganta? Och vad har de att vara arrgoanta för? De är ju bara sketna försäljare...
bjoerk: Försök att inte klanka ned på försäljare...fast det är klart, du kanske är Webb-disajjner själv...
Det var ett ironiskt inlägg. Jag förstår inte hur någon som jobbar som försäljare kan vara arrogant mot kunden. Det är ju kunden som försörjer försäljaren. Snacka om att bita den hand som föder en. Dessutom är bilförsäljare ett lågstatusyrke. Vår tids hästhandlare. Det finns inga som har sämre rykte än bilnasare.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Håller helt med Bjoerck. Säljare i många andra branscher hade varit utan jobb för längesen om man behandlade kunden så som många bilfrösäljare gör.
acey - hur ser ett bilfrö ut ;)
bjoerk: sorry, jag var lite väl grinig.
Detta var den roligaste läsningen på länge. Måste komma med ett litet bidrag som hände nu i vinter mellan jul och nyår. Det handlar tyvärr inte om en Bmw

Var hemma och hälsade på Mor o Far hemma i Piteå under veckan mellan jul och nyår.

Det var mitt på dagen och min lillebror behövde hämtas hos en av hans kompisar. Och eftersom jag numera bor i Västerås så anmälde jag mig gladeligen som frivillig eftersom jag ville ut och sladda lite.

For och hämtade honom och var ganska snabbt hemma igen. Ska alldeles strax svänga in på infarten. Men då händer det, ser att bilen framför mig har punktering på vänster bakdäck (platt) så jag blinkar och kör upp bredsides och vinkar åt dem att stanna.

En dam i 50-55 års åldern vevar ner rutan och frågar vad det gäller. Berättar för henne vad det var och erbjöd mig att hjälpa henne att byta till reservhjulet. Men hon avböjde och sa att det behövdes inte utan hennes dotters kille var jätte duktig och hade läst fordons så han skulle nog komma och hjälpa dem. Kan tillägas att dottern satt bredvid och såg inte alls pjåkig ut.

Svängde in på infarten och gick in för att äta middag. Vi satt hela familjen och tittade ut genom fönstret och såg hur mercan svängde in på en stor asfalt plan bredvid huset och ut klev mor och dotter. Mor var klädd i päls medan dottern hade ett något moderna usteende med jympadojor etc.

Det tog inte länge förrän en stylad 740 dök upp och två killar i "fordons jackor" klev ut och började gräva i skuffen på mercan. Modern for iväg i volvon.

Sedan tittade vi bara sporadiskt ända tills de var klara och hade bytt däck så blev det en febril aktivitet. En av killarna satt i bilen och la i driven och backen om vartannat och man såg att bilen rörde på sig men tog sig inte ur fläcken. Hängandes ut ur dörren med en hand på ratten och en på dörren och tittandes på bakdäcket.

Skrattade lite smått och förstod på en gång vad det var....... Fel hjulbultar.....

När jag såg att de hade haft lös hjulet ytterligar en gång så gick jag ut och frågade hur det gick.

Killarna ville inte ens titta på mig medans tjejen sa att den satt fast.

Ja sa jag prova och se i skuffen om ni inte har fler hjulbultar där, de ni använder nu var till lättmetallfälgarna som satt på vinterhjulen. Förklarade att dom var längre än bultarna för plåtfälgen vilket ledde till at de hakade fast i handbromsbackarna. De grymtade något om att de kunde nog detta....... och i stort sett sket i vad jag hade sagt.

Tjejen däremot var snabbt bak i skuffen och grävde och vad hittade hon inte där.... jo en påse med hjulbultar och killarnas hakor var kanska nära marken. Tjejen däremot sken som en sol och tackade så mycket för hjälpen medans killarnas uttryck var mer åt hållet fan ta dig att du förlöjligar oss inför en tjej.

Ja ja denna historia var ju mer åt det skadeglada hållet

hoppas någon tycker den var givande
Hahaha fan va skön Jimcar-9!
De där är ju drömscenariot! =)

Många bra historier här, alltid lika kul att höra!
Om det nu finns "bilfrön" så vill jag gärna veta var man köper dom och om dom finns i ngn snygg touring variant (helst svart) med stoooor motor! (Eller heter det morot då!?)
Hur ska man sköta det och hur längre dröjer det tills man kan skörda?

(Ber om ursäkt, men kunde inte låta bli ;))
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.