AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.475

varför sladdar bilen så lätt, var är väghållningen?

fe
29
fetbmw320
320i, 85
318i, 99
Har en 320 från 85. Igår så körde jag i ca 100 i en sväng, inte speciellt skarp, helt plötsligt hörde jag lite däcktjut och bilen svajade till, liknande har hänt tidigare och jag börjar tvivla på bilens vägegenskaper.
Den är lite sänkt med jamex fjädrar, har 17" fälgar med ganska slitna däck.
Hur ska jag göra för bättre väghållning? Slötdämparna är ganska slitna orginal dämpare, kan det vara kombinationen sänkningsfjädrar/orginaldämpare som gör att den tenderar att sladda eller har det mest med de ganska slitna däcken att göra?

Skulle det bli en avsevärd skillnad med sportstötdämpare? Jag tycker det låter logiskt att det mest skulle ha att göra med hur mycket bilen kränger om man byter till sportdämpare och inte om den sladdar lätt? Stämmer det?
fe
29
fetbmw320
320i, 85
318i, 99
Finns det någon annan som har samma problem?

_____ _
/____/\/\
I_____I/ @
/______/ /
(oo=00=oo)@
--------/
Kolla upp bakvagnsbussningarna, de s.k. slientblocken. De bidrar i allra högsta grad till att bilen blir sladdbenägen om de är dåliga.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Visa användare
19
Nibbe
E36 325 -94
Jag kan ju bara svara på hur jag hade det på min 320 -87:a Jag hade billstein dämpar + billstein sänkning fjädrar och 17" däck å den hade väghållning som var extrem. Det var riktigt kul med sånn väghållning.

Han den där.
fe
29
fetbmw320
320i, 85
318i, 99
var sitter dom? har aldrig hört talats om dem, finns det nåt annat ord för om? kostar?

(oo=00=oo)
Det är ett vanligt fel på BMW, själva bussningarna är inte särskilt dyra med det ska vara krångligt att byta dem. Det finns beskrivning hur man går tillväga på E28 (Bör inte skilja sig mycket) bland mektipsen i menyn till vänster här på hemsidan. Annars har det säkerligen skrivits om det innan, testa sökfunktionen på forumet.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Vill inte skrämmas!

Men hade en släkting som körde ihjäl sig pga dålig bakvagn. E30 Skulle rejsa trots att han visste att bilen inte var ok och krashade!!!!! Han blev 23år..................
"ganska slitna däck"

Bra däck är A och O för väggreppet så även om bilen är OK i övrigt kan den bli sladdbenägen med dåliga däck, särskilt om däcken är gamla.

Min gamla 318 E30 hade ganska dåliga däck och kunde därför få för sig att sladda till om man körde lite oförsiktigt i en kurva med blöt vägbana. Den var helt original och väghållningen upplevde i alla fall jag som tillräcklig.

Så om det inte är några direkta fel på din 320 så blir min rekommendation att skaffa ordentliga däck.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Släng på frächa däck och kraftigare krängningshämmare så ska du se att den ligger som klistrad i kurvorna ;)

Bilen: Länk

hade samma problem bytte stötdämpare och jävlar vilken skillnad det blev
Visa användare
116
dan74
330Ci -03
(Gammal tråd men vill ändå ge en synpunkt).

Har man slitna dämpare kan det väl nästan "ta knäcken" på dem med sänkfjädrar. De nya fjädrarna är styvare och får mer att "säga till om" jämfört med dämparna. Alltså ändras förhållandet mellan fjädring/dämpning. Dessutom får de gamla dämparna jobba i ett nytt läge närmare ändläget mot tidigare vilket säkert inte är optimalt.

Har själv åkt i en fräsch Polo som sänktes ebart med nya fjädrar. Visst fjädrarna var styva och fina men dämparna svarade inte alls upp till det nya förhållandet utan det blev världens gunghäst som nästan hoppade av vägen. Fjädringsegenskaperna tog helt över och dämpningen var alldeles i underkant.

Sedan kanske det ofta känns som överkurs att byta båda delar men har åkt i flera sådana bilar och det ger toppenresultat. Fast kostar såklart en rejäl slant beroende på om de skall var ställbara och så.

Vet inte hur det är med de bilar som säljs med original sänkning från fabrik på kanske 25-30mm. Har de andra dämpare eller skiljer bara fjädrarna?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
"BMW-original"-sportchassit är ca 15mm lägre än standard och har kortare/hårdare fjädrar och kraftigare stötdämpare. Dessutom brukar krängningshämmarna vara kraftigare i sportchassit.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
44
micke folkesson
E30 318i-90
jag sitter och funderar över hur jag ska öka väghållningen på min 318 e30 utan att sänka den jag tycker bilen är tillräckligt låg ändå.. samt att jag kör mycket småvägar/grus. det jag funderar över är (om det passar) att montera tex fjädrar från en 325:a eller dylikt det borde väl vara hårdare fjädrar i en sån? sen att montera vettiga krängningshämmare.. vad tycker ni att jag ska göra? tacksam för svar
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Helt klart så är vettiga däck steg 1.. Titta sedan över bussningar och spendera några kr på en hjulinställning av fram och bakvagn så kommer du förmodligen långt.

Många glömmer att däcken och hur de är ställda mot bilen körriktning är av absoluta avörande betydelse för väghållning och koncentrar sig istället på feta lågprofilfälgar och extrema sänkningar. Vissst, något lägre profil är bra för styrkänslan, men bilen tenderar till att slingra sig mer på våra Svenska vägar.

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Visa användare
44
micke folkesson
E30 318i-90
jo hjulinställning är alltid bra men tänkte byta till nya dämpare eller fjädrar först jag har orginal plåtfälgar på just nu minns inte dimension men det är dom som kommer vara på i forsättningen också men däcken ska jag se över har just nu däck med bra mönster så jag byter nog till nästa vår.. några tips på bra däck?
He
75
Hema
316g compact -98 alpinvit
Slitna stötdämpare är skitfarligt!

Sålänge det är tort på asfalten och däcken inte går på väven, samt har rätt däcktryck, brukar inte de släppa i första taget. Glömde, får inte va under 5 grader, då sommardäck tenderar att bli hårda då.

Ne se över chassiet o köp nytt eller beg om du vet skicket på grejerna.
Visa användare
44
micke folkesson
E30 318i-90
hehe va ute o provkörde idag för att kolla hur motorn blev efter kamaxel bytet... va lite problem men största va fan väghållningen..... ska väl kanske tala om att jag har blivit tvingad att åka opel corsa när bilen stått i garaget så jag längtade efter att få ge mej ut på kurviga vägar för o gasa lite bara för att märka att min väghållning var snäppet värre än corsan............... så nu åker stora plånboken fram måste fan göra nått åt detta framhjulsdrivet är ju för tanter och andra svaga människor hehe ps jag dricker öl idag så bortse från ev stavfel
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Låter precis som silentblocken.

Har kört flera E30:is som varit såna där. Efter bytet har du en helt annan bil.

Såhär gör Bosse :) Länk

__
/Chrille
Visa användare
44
micke folkesson
E30 318i-90
ja det verkar ju inte vara ett alltför svårt ingrepp synd att man inte har någon billyft bara men jag ska fixa bromsarna och avgassystemet inom en snar framtid så jag får väl ta o kolla silentblocken samtidigt då.. fan jag har lagt ut så mycket pengar på min bil nu så jag kommer aldrig kunna sälja den då det inte finns en chans att jag får igen mina pengar... så det är väl lika bra o trimma skiten ur den?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.