|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Kalle missade din länk sorry :) | |
|
Ordet Bumse bör undvikas... Om man pratar om sin bil som "Bumsen" så bör man nog vara medveten om ordets tyska betydelse. (samlag- fast k- ordet som rimmar på bulla) /Christofer |
|
|
Beaimmer ;) |
|
| Ordet "beamer" tycker jag låte alldeles utmärkt bra :D | |
|
Little Goddess: Du kan inte ha mer rätt :) I filmer kallas BMW nästan alltid för "Beamer" eller "Beemer". Även mina skotska släktingar kallar BMW för det. Bimmer låter en aningens korkat. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
| Själv kallar jag dem BMW och den Bumsen :) För med tanke på hur underhållande dessa bilar är att köra så är det i det närmaste en bra jämnförelse! Lik väl som man kan jämnföra Volvo med att åka dyngspridare *mu hahaha*! | |
|
Intressant och kul med lite språkvård på forumet. =) Men jag kallar faktiskt inte min bil för varken BMW, bimmer, beamer eller något annat sådant. Oftast blir det Buster eller älsklingen! *L* |
|
| Ja just det, debbelu? Varför säger de så på engelska? Verkligen mäkligt! | |
|
jag håller med kalle o alla andra som vurmar för den korrekta benämningen "bimmer" ; ) (skulle jag vara partisk, näee...) men egentligen så är väl det viktiga att vi förstår vad som menas sen får man bli hur tjurig som helst för att vi är mossiga, det kan jag ta isåfall. Johan S Chassinummer:3527066 www.bimmer.se Länk Pappa till Beppe Morgan William |
|
|
Enligt ett tyskt BMW-forum så står Beamer eller B'mer för en BMW-FÖRARE. De hade kollat med amerikanska slang- lexikon och någon USA-guru. Vårt svenska Bumse kommer nog från att österrikarna och sydtyskar säger Bemsn. Också hört tyskar säga die Bömmwe. nrw |
|
|
Som sagt var ordet bumse/bumsen skall man nog inte säga i Tysktalande länder om man nu inte är på reperbahn förstås. ----- Mvh Nils Mayer Länk |
|
|
Lustig detalj, Off Topic men ändå: BMW MC kallas mycket riktigt för 'Bumse' på svenska. Svenska BMW MC-klubbens tidning heter följdriktigt just 'Bumsen', och så långt är allt gott och väl.... tills man upptäcker att 'Bumsen' är tysk slang för, ja, låt oss kalla det 'intima övningar' mellan pojke och flicka. Gissa om den klubbtidningen väcker munterhet bland tysktalande BMW-klubbsfolk! /// Gunnar E. |
|
| Hubbe har nog avslöjat det för ett par månader sen. | |
kilroy |
Med andra ord är det "bimmer" som gäller om man skall vara språkligt och historiskt korrekt...om inte så kan man ju kalla den för vad som helst...Personligen kallar jag BMW för BMW rätt ooch slätt... |
Ras.mus |
Tycker snarare det verkar som om Beamer var det ursprungliga ordet. Det användes först för motorcyklar och sen för bilar och i och med bilarnas popularitet så kom även bimmer, som en sorts variation bara. Det är ofta så att ord ändrar uttal i en generation ju... Och eftersom Beamer URSPRUNGLIGEN användes för märket BMW så anser jag att det är korrekt på både bil o cykel, medans då bimmer kanske bara passar in på bilarna. För det är ju så att det är hur folk använder ord som har betydelse, inte vad den person som myntade uttrycket eller språkforskare tycker! Se bara på debatten om @... Många forskare tyckte att vi (på allvar) skulle säga t.ex. tom.jerry "kanelbulle" home.se för min adress... Så blev det ju inte.. |
|
Bimmer är korrekt. Beamer och speciellt "bumse" bör undvikas. Som redan nämnts av forumets mer förtroendeingivande källor. Sorry för besserwissrandet, men lite provokation är alltid kul ;) /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Språkvård är enbart av nytta i de flesta sammanhang, även om detta exempel inte kommer att ha någon avgörande inverkan på framtiden. Att vara s.k. "språkliberal" är säkert en bra inställning "bara man vet vad man menar". Just där återfinns problemet. Pratar du med en gammal sjöman och kallar stående riggen för linor och annat så kommer han aldrig förstå vad du menar. Slutsats - vill man vara språkliberal måste man först vara så insatt så att man säkerställer att budskapet uppfattas rätt. Annars är man bara slarvig. Eller hur? Little goddess - vad gör du på bilen? Vaxar? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.