AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.641

Ordet beamer?

Sida 1 av 2
-
219
- -BMW- -
BMW 535d -08 LCI
Skyline GTR -91
Vad betyder ordet Beamer eller hur det stavas.. jag tycker det använd väldigt mycket här på autopower och vill då få en klarhet i vad som menas meed det.

///M
Bimmer = BMW bil
Beemer eller Beamer = BMW motorcykel

/RS2
-
219
- -BMW- -
BMW 535d -08 LCI
Skyline GTR -91
på tyska eller bara påhittat

///M
Här finns all info: Länk

En "Beamer" är alltså en tvåhjulig BMW, medan en Bimmer är en fyrhjulig. Alla som kallar sina BMW-bilar för "Beamer" gör således fel, och vi besserwissrar kan skratta åt dem i smyg ;)))

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
-
219
- -BMW- -
BMW 535d -08 LCI
Skyline GTR -91
Tack så mycket kalle bra länk.. Bor du i S sallerup?

///M
Ordet Beamer är slang för BMW fordon kort och gott.

Den där Greg Scott har kanske en viss poäng, men nu för tiden kallas alla Bmw fordon för beamers. Inte Bimmers!!! Suck vilken mossig lustigkurre - hoppas att utveckling sker även på det här området!

Bimmers - har inte hör det sedan jag var liten och trodde då att stackarn hade talfel. :o)
Själv tycker jag Beemer låter betydligt bättre än bimmer och komer således fortsätta att använda det namnet oavsett hur rätt eller fel det är.

____
Reach the door with a breath and a scream.
-
219
- -BMW- -
BMW 535d -08 LCI
Skyline GTR -91
Jag tycker också beamer låte och ser bättre ut. men vilket är "modernast" att säga

///M
- -BMW- -,

Nix, men inte så långt därifrån.

Ni får gärna säga Beamer om BMW-bilar, men det är alltså lika rätt som att kalla dem för "FIAT" :)

Mvh,
Kalle
_____
Vill du framstå som efterbliven så är det ditt problem - jag själv tror på en utveckling som 2000 talet börjat och tänker inte använda ordet Bimmer i onödan - bara för att vara vänlig mot skäggprydda gubbar från Tyskland - eller så!!!!!!

Sköt om dig - utan dig inga roliga debatter!!! ;o)
-
219
- -BMW- -
BMW 535d -08 LCI
Skyline GTR -91
Okej..Beamer då det låter mer BMW..

Kalle Hansen:
Jag bor i husie/kvarnby om du vet var det ligger. ?

///M
330ci - orient:
Det handlar inte om att vara sjysst mot gubbar från tyskland.
beamer/bimmer är inte ett tyskt påfund. Utan amerikanskt.

Du behöver inte använda någotdera, vilket jag tycker är det rätta alternativet.

Om det är något som är efterblivet så är det att inte respektera fakta och historia. Bara för att verka flashigare...
Det här var ju ett av de roligare inläggen på länge! :-)

Är det någon överhuvudtaget som vet historien i bakom dessa engelska uttryck!?? Våra bilar kallas för "bimmers" och inget annat oavsett vad ni tycker!

Dessa engelska uttryck och dess betydelse är antagligen mycket äldre än vad ni själva är och används över hela världen! :-)

/RS2
Kan det inte vara så att användandet av order "Beamer" är amerikanisering av ordet eller iaf användandet av det? Har hört ordet användas i många amerikanska filmer och serier samt att de flesta av mina amerikanska vänner just säger beamer om BMW-bilar/fordon.
Instämmer med ILiveToRide ;-)

Mvh,
Kalle
_____

BMW-hojar tror jag brukar kallas Bumse på svenska, tufft ord som inte kommer från usa!

Att säga Beamer om en bil om det nu betyder mc är ju helkorkat.

På engelska säger de ju; b m dubbelv medans vi säger b m v. Konstigt va?

Alltså, på svenska:
Bil: BMV
mc: Bumse
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Eftersom jag är språkliberal tycker jag att man kan använda de flesta ord, bara folk förstår vad du menar. DVS bimmer, beemer bumse mm, i alla fall när du talar med lekmän.

Men på ett BMWforum ska man nog akta sig för att kalla en bil beemer om man inte vill utstå spott och spe från de konservativa.

/Anders C
haimaul
Nja, egentligen inte, om man betänker att W på engelska uttalas annorlunda än V. På svenska är det däremot samma sak - oavsett vilket man använder uttalas det likadant. På svenska är W i princip ett dekaltrimmat V: Det ser lite coolare ut men låter likadant!

Why pamper life's complexities
When the leather runs smooth on the passenger seat
Kallemero: Om man ska va helt korrekt så säger man på engelska b m dubbelu :-)
Länk
Även här:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.