|
|
|
|---|---|
|
528 -97, Indikeringslampan för airbag lyser och jag undrar om det kan vara något man själv ev.kan fixa till. Eller finnes det något sätt att kolla vad det kan vara för fel. T.e.x komma åt sitt-sensorn t.e.x i baksätet eller passagerar- sätet Thomas Lj. | |
|
Länk ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Magnus stort tack för Ditt svar. Läste tidigare inlägg om ”Airbaglampan” och vill tack alla som bidragit till all denna erfarenhet. Har suttit flera kvällstimmar två dagar i rad och läst olika inlägg och efter det snurrade det så i huvudet på mig att jag började betvivla BMW-kvalitén och de egenskaper 528:97 har så att jag var tvungen att uppsöka andra bilmärken så som mb,volvo,saab för att kolla ”kvalite- kör egenskaper-kupé-miljö, e.t.c. Efter detta kom den där oförklarliga härliga känslan tillbaka som jag fick den gången då jag återvänder till bilaffären med en begn. 540iA-94 som jag nyligen provkört, körde fram till säljare ( som höll mina saab 9000 cd-89 nycklar i sin hand) och sa : Ja ! då var det klart ?, varpå säljaren säger: hur var det? skall Du ha bilen?? Hur gör vi med Din bil? Inte vet jag!!: svarar jag, ”det är ju Ditt problem!…o.s.v Då jag nu har en 528i-97a 20.800mil (kört ca 4000mil på ett år)och man lärt sig dennes "brister" och lätt själv kan servar, och fixa lättare saker tror jag nog att jag fortsätter med BMW. Jag tänkte försöka byta till en Automatvxl.+touring 528iA- 96alt 97 eller skall jag välja bara Sedan-modellen? Tänkte höra om någon skulle vilja ge mig lite Tips och rekommendationer så är jag stort tacksam för detta. hälsn/Thomas Thomas Lj. |
|
|
Ibland kan det vara så enkelt så det räcker att trycka till kontakten under stolen. Det funkade för min del, den satt lite löst och den gick in en bra bit när jag tryckte in den. Sen jag nollade airbag lampan den gången så har det inte börjat lysa. Så prova det först. Schnelle fart, Härliche fart. Länk |
|
|
Herr Gaspedal tack för Ditt tips, jag kollade kontakten ,det var kanske lite svårt att direkt se eller känna om den inte var helt intryckt men det kanske den inte var så jag"strappade"den . Jag ringde en firma i Malmö och dom sa dom kunde nolla för 100,- (jag vill inte riskera att "slinta med el.kabeln eller koppla fel) Får se hur det går i veckan ,hoppas lampan slocknar!!!! hälsn/Thomas Thomas Lj. |
|
|
hade en el.kille hemma som gjort lite el.jobb och själv har med 530 -02 tror jag ,han hade hört av en kompis med volvo att man kunde prova att helt koppla bort kablarna från batteripolerna och efter en stund stätta tillbaka dom så skulle airbaglampan slockna. Jag vet inte men efter jag testade detta efter att ha "strappat" kontakten så släcks lampan efter startmomentet men den tänds sedan igen. Hurvida den var tänd hela tiden efter startögenblicket innan kommer jag inte ihåg. /Thomas Thomas Lj. |
|
|
tphlj: Om airbaglampan väl har tänts så har det loggats ett fel i bilens minne och det krävs en nollställning hos BMW (eller med ett speciellt verktyg). Det räcker inte att hänga av batteriet en stund för att släcka lampan. /Micke |
|
|
Herr Gaspedal har varit i Malmö och fått släckt lampan, den lyser inte mer nu,så felet låg i det Du sa ,i kontakten. Stort tack till Dig och andra som bidragit med erfarenheter och tips. hälsn/ Thomas Lj. |
|
|
tphlj! Var och hur mycket kostade att släcka lampan? Byter man kontakten eller fixar man den?? Tack! Mvh. |
|
|
civ98ssu rekommenderar att kolla Herr Gaspedals tips och läsa lite av de andra inläggen som gjorts så man blir lite"orienterad" i problemet. Jag gjorde det och sedan började jag med det lättaste, att som Herr Gaspedal sa "känna på kontaktdonet" under passagerarstolen och "trycka ihop" den lite ,sedan satte jag en "strapps" runt den. Körde sedan i till Bil & Marin i Malmö som släckte lampan för 100,- Thomas Lj. |
|
|
tphlj: Skoj att det löste sig, får hoppas att det var lika enkelt för dig som för mig. Schnelle fart, Härliche fart. Länk |
|
|
Kom hem ikväll glad och tänkte på att börja planera för helgens biltvätt, blev mycket inspererad av bilvårdstipsen jag läse om,båda inv+utv+motorrum. Skulle bara ta med frun en sväng till Staffanstorp. Hon går före till bilen och sätter sig+ justerar stolen lite och väntar på mig. Glad i hågen sätter jag mig och startar bil, til lmin fasa ser jag att lampan för airbagen är åter lyser imot mig !! fy vad elakt!! startat flera gånger under dagen och kört i Malmö i em. funkat fint. Men då någon sätter sig i passagersstolen eller ändrar läget så indikerar airbaglampan med konstant sken. Ja, bara på det igen ! som man säger...... Thomas Lj. |
|
|
Kan ju vara sittsensorn i passagerarsätet som är paj. Kunde de inte läsa ut vad den indikerade för fel innan de släckte lampan åt dig på verkstaden? /Micke |
|
|
han sa innan att det var en felkod för sensorn, jag bad honom sedan att bara släcka lampan. Thomas Lj. |
|
stefannorr |
Lutar åt sensormattan. |
|
nu är ju frågan. Är det är glapp i kontaktdonet igen då stolen nu flyttats ur sitt läge (synt jag inte var vaken och kollade när hon precis satte sig eller jag gjorde testet på verkstqden,(man lär så länge man lever) eller om det varit fel på sensorn hela tiden. Thomas Lj. |
|
|
Du kan även ha glapp i bältesträckar kablarna... Schnelle fart, Härliche fart. Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har du fått felkod för sensorn så lär det vara den det är fel på eller ??. se detta rep. och läs min dagbok. från 2003 Länk ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.