AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.863

e30 med volvo turbo motor.

Sida 1 av 2
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Har lite planer på att köpa en e30 för att sedan byta motorn till en 4cyl volvo turbo motor med katt, men vilken e30 ska man utgå ifrån för att kunna besikta den lagligt? eller spelar det ingen roll om jag väljer en 316?
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Du får bara öka effekten med 20% och vridmomentet med 10% mot var det var orginal i bilen du tänker byta motor i....

///Tobbe

Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
o volvo motorn (b230 ft tror ja) har runt 150 hk så satsa minst på en 320i

mvh erik Jakobsson

(O==00==O)

02 rullar fetast
Volvos b23:a med turbo har väll 170hk?

Mvh
Henke
För att bara klara sig med regbesiktning så behöver det vara en bil äldre än 88, i vilken helst en motor med kat monteras.
Effekt och vrid får bara ökas så som sägs ovan.

Den vridmomentgränsen är riktigt töntig och helt fel enligt fysiska lagar enligt min mening.

På grund av denna så spricker alla turbo motorer för montering i E30. Utom möjligtvis om man monterar en lätttrycksturbo som volvos eller saabs 150hk motorer i en 325i.

Anledningen till att jag tror att gränsen är vid 88 är att för montering i en kaross nyare än 87 så måste man ha avgasintyg på motorn man skall montera. Och detta är inte lätt att få.

Kan eventuellt finnas ett kryphål och det är att betala en miljöavgift på 10000 eller liknande.

Förutom detta är alternativet att få den reggad som ombyggt fordon, vilket kräver viss ombyggnadsgrad för att godkännas.
Troligtvis kan det godkännas om man utgår från en 316/318/320 och monterar hjulupphängningar, bromsar och diff från 325i samt byter motor och växellåda.

På en 318is eller 325i krävs M3 grejjer för att det skall kunna godkännas.

Eller i båda fallen helt andra saker än orginal och utanför E30 modellernas delar.

Då gäller en max effektgräns på 10kW/100kg.

Tror detta var de svar jag fick från SFRO.
[C
421
[COD]soul
325iA -91
ok en 320 eller 323 då tackar :)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
ILiveToRide: Den regel du nämner är inte årsmodellsbunden, det gäller en bil som i sitt originalutförande saknar katalysator, oavsett årsmodellen. Monterar man då en avgascertifierad motor med katalysator i sitt originalutförande krävs inga speciella intyg...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Det är sant, skrev 87 och 88 för det är då katalysatorn kommer i E30. Men jag var kanske oklar med motiveringen till årtalen.

Att jag skrev "tror att gränsen går vid 88" var nog ett syftningsfel av mig. Menade inte vad som var vad lagen säger utan mer vad som är genomförbart med E30 vad gäller den egentliga möjligheten att byta motor. Verkar vara svårt att skaka fram rätt intyg.

Men hur är det med gällande möjligheten med att betala miljöavgift? En del säger att det funkar, en del inte.
[COD]soul:
Båda dessa spricker väl på att max vridmoment ökas för mycket?
Eller klarar sig 323:an med sina 205Nm?
320i har väl bara runt 175Nm.

Och för ombyggtfordon faller 323i bort av de två pågrund av att de har skivbromsar bak etc. så för att nå rätt "bygg nivå" så måste du upp på M3 grejjer. Vilket är betydligt dyrare.
dw
119
dwedin
318i Touring -00
Du kommer aldrig att kunna få en BMW med Volvo motor godkänd vid besiktning om inte besiktningsmannen blundar eller tittar bort när du kör igenom bilen...

En bil får bara godkännas enligt tillverkarens regler, dvs. de specifikationer som bilen är tillverkad med och är typade för.

SBP är ju inte direkt innovativa när det gäller sådana saker...

Tveksamt om man över huvud taget kan montera turbo på bilen, oavsett hur mycket effekt du tar ut ur motorn...
Då borde man ju teoretiskt kunna montera en "fullblods" turbo o sedan hävda att det är en lättrycks turbo om man sänkt laddtrycket till 0,05 eller så!

Vi som vill modda motorer får hålla ut till TUV reglerna börjar gälla i Sverige, vi är ju trots allt med i EU... ;)
dwedin:
Det är skillnad på att montera turbo på bilen, och att montera en befintlig turbomotor i standardutförande. Och det är en sådan standard turbo motor det gäller.

Detta gäller naturligtvis bilar som inte är helbilsgodkända.

Om den kallas lättrycks turbo eller inte har inte heller med saken att göra. Det är bara det att volvo och saab kallar sina motorer med turbo som ligger på en effekt som kan tänkas godkännas för just lättrycksturbo.

Det handlar inte heller om att gå igenom besiktningen, utan en medveten regbesiktning.
dw
119
dwedin
318i Touring -00
Jo men det spelar egentligen ingen roll, då inget av alternativen kommer att kunna besiktas utan att få biltillverkarens typ godkännande först...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
dwedin: Biltillverkaren behöver inte intyga någonting så länge man håller sig inom ramen för tillåten ökning av effekt/vridmoment. Vad som är viktigt är om motorn man avser lägga i bilen är avgascertifierad eller inte, och enligt vilken norm den är avgasgodkänd. Att montera en avgascertifierad motor (vilken standardmotor som helst från en serieproduducerad bil i stort sett) med katalysator i en bil som från början saknar katalysator kräver inga intyg alls.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

du ska inte hräda
[C
421
[COD]soul
325iA -91
ILiveToRide<<<< jag ska undersöka närmare vilken volvomotor som kan tänkas fungera, det har ju gjorts förut så helt omöjligt ska det väl inte vara, och dessutom lagligt :)

Anders Lundgren<<< hehe nu ska du inte va sån.
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
kolla efekten på volvos b230 ft (LTT som sitter i 940)

det är den med lägst efetkt tror jag.

mvh Erik Jakobsson

(O==00==O)

02 rullar fetast
31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
det va en e30 med i bilsport för ett tag sedan som va regad och besiktigad med volvo b23 turbo det va en 316
[C
421
[COD]soul
325iA -91
318 grabben<<< Du menar den röda va? Jag får väl leta fram numret och kika lite närmare.
Har precis samma planer i tankarna.
Kom precis hem från besiktningen, då jag var där och kollade upp lite.
Så här är det, tyvärr.
E-30 316, 318,320 har en maxgräns satt till 110kw =149,6hk och ingen vridmomentsökning. Så dessa faller bort. Däremot;
325 utan kat får ökas med 20% till 156kw=212hk, samt jag vet inte vad originalvridet är i dessa, men det får ökas 10%. Någon får gärna svara på den frågan. Då det är den spom kan stoppa alltihop.

När det sedan gäller Volvomotorn så ligger B230 FT på 165hk, och B230GT på 170hk. Båda turbo.Har tyvärr inte vridet på dessa, men söker vidare.
Håller på att söka mer info, bla så sitter oljetråget fram på BMW och bak på Volvon, detta kan oxå ställa till det.
M90 lådan har även hydralisk koppling, kan oxå bli jobbigt.
Då kanske M45 passar bättre.

Den som har flest prylar när man dör vinner!
Den röda som var med i bilsport var reggad som ombyggt fordon.
www.skoterjocke.com
Nu är det gjort.

Den som har flest prylar när man dör vinner!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.