AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.118

Mysko koppling 325i E30

Strukt
Jo,

Det hände en kväll när jag hade väldigt brottom hem (19mil) och körde i princip... ganska hårt, eller snabbt, med många omkörningar. Men inte riskfyllda, så mycket vett har jag :)

Hursomhelst så känns kopplingen lite märklig nu, säg såhär. Jag kopplar, lägger i ettan, och skall köra iväg. Jag släpper upp kopplingen som vanligt. Men det som händer då är att kopplingen "fastnar" en bit på vägen upp och någon sekund efter poppar den helt upp igen. Det känns nästan som at den "klistrar" sig fast på vägen upp... lite svårt att förklara men jag tror ni fattar.

Bilen går ju att köra och så utan problem, jag hör heller inga missljud eller något sådant. Men vad kan detta bero på? några ideér? Låter det dyrt att fixa?
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Kolla så att det finns tillräckligt med olja, fast det låter som att huvudkopplingscylindern är på väg att ge upp. En ny sådan kostar la en tusing ungefär gissar jag på.
mi
40
mikei
320 86
det sitter en hydraul under kopplingspedalen och i den sitter en fjäder som hjälper pedalen tillbaka, låter som det är den som spökar (skitvanligt),finns renoveringssats att köpa på micro lycka till.

jippiekayee.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Huvudkopplingscylindern kostar inte så mycket som 1000 tror jag..
Slavcylindern kostar bara några hundra.
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Har för mig att huvudcylindern är svindyr med tanke på den lilla sak man får. En tusing går den nog på.
Ga
153
Gardda
745ia Executive -85
2000 Toruing -73
Z3 2,8 Coupe -00
tänkte bara tillägga att man kan köpa en renoveringssats till slavcylindern för några kronor hos välsorterade bildelshandlare!

mvh/Henke
Jag har samma problem. Är antingen slav eller huvudkopplingscyl. Det är väldigt svårt att avgöra vilken. Jag har redan bytt bägge och det funkade perfekt ett tag men precis efter garantin gått ut så blev den tråkig igen, förra gången var det huvudcyl. men den här gången är jag nästan säker på att det är slaven. Slaven är både billigare och lättare att byta så jag började med den. Jag vet inte exakt vad renoveringssatsen består av men jag tror att det är nya packningar till kolven inuti. Har man repor på insidan cylindern som jag misstänker att jag har så hjälper inte satsen länge om den gör det överhuvudtaget.

Var försiktig med nippeln som man använder för att lufta, den går lätt sönder.

Ha det!

Att styla en volvo är som att sminka en gris ;]
Strukt
Vet inte om jag är tillräckligt bra själv för att fixa dethär. Jag har visserligen lyckats byta bränslepump en gång... så tummen sitter iallafall inte mitt i handen.

Vad tror ni, är det smart om jag ger mig in på dethär själv?
Finns det någon reparationshandbok att köpa, isåfall var? helst någon onlinebutik. Sverige / Utland, spelar ingen roll...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.