|
|
|
|---|---|
Helga |
Fick priset 16 -17´från BMW verkstad. Måste väl ändå vara i högsta laget. Fast pris enl. kundtjänst. Helga |
|
Låter billigare att köpa en ny (beg) motor och låta någon kunnig bilmeck switcha motorerna. |
|
|
Det verkar vara rätt bra pris, de byter ju inte bara topplockspackningen det är en massa extra jobb de gör. Bl.a så kontrolleras toppen och planas innan den sätts tillbaka mm mm. Har sett något pris som låg närmare 20 tusen för detta arbete. Jag vet för de har gjort det på min men då fanns garanti m v h Tommy NoFear |
|
|
Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ajdå det var illa värsta som kan ha hänt då nästan förutom spricka i toppen. (En fabriksny tom topp kostar 16.000 kr) om den skulle vara sprucken som exempel.) Det kostar en slant att lämna bilen till BMW för reperation, det är ju många timmars skruvande och med 1000 kr+ moms i timpenning så blir det dyrt. inte så mycket material mer än packningar. samt toppjobbet den bör även provtryckas, då sprickor inte är ovanligt. materila är inte så många tusenlappar utan det är tiden som gör priset Du kan förmodligen "tjäna" 5000 spänn på att lämna den till en icke märkesverkstad. Samt kolla vad en motor på skroten kostar det kan vara ett alternativ om din motor har många mil på mätaren. ///MVH Hasso Länk |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Notera också att det behöver inte vara toppackningen som är boven i dramat från början utan den gått sönder sekundärt pga att nått annat krånglat och motorn överhettats, vattenpump, termostat som exempel. ///MVH Hasso Länk |
|
Precis Topplockspackningen ger sig inte bara så där huxflux på en så ny bil. När du fått den nya på plats så se till att du är hundra procent säker på vad orsaken var från början, vattenpump, läcka på kylaren, trasigt plaströr or whatever, så det inte händer igen. Köpte en bil en gång med ny motor, förre ägaren hade kvitto på 68.000 kr i reparation/motorbyte. Allt för att en slangklämma för 5 kr gett upp så vatten läckt ut och motorn överhettats. |
|
Helga |
OK. Tack skall ni ha. Mao så måste jag ha skriftligt från BMW att de kollat upp att allt är OK!! Vet att boven i dramat förmodligen är sedan hösten -03 när ett plaströr till kylaren sprack ( enligt BMW så var det för att slangklämman var för hårt åtdragen ) och allt vattnet pumpade ur och jag satt i en kö på motorvägen och samtidgt regnade det utav bara h-e!! Och då visste jag inte hur länge jag kört med röd lampa. Därför efterlyser jag ett PLING också när något så viktigt falerar så att det börjar koka. Men servicekillen som har servat bilen 2 ggr sedan dess har fyllt på kylarvätska var gång så de visste att den läckte nånstans. Och jag också. Men när inte de sade nåt om att ev. provtrycka m.m. så tänkte inte jag (kunden/klienten) på detta. Hade detta varit i min konsultbransch så nog hade vi (leverantören) fått stå för kalaset!! Och ett jäkla liv på klienten. Helga |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.