AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
588

3 serie - Touring till en Audifrälst

audispender
Så kanske man skulle svika sina gamla ideal? Måste säga att 3 serien - Touring från (2001?) är otroligt läcker. Kör idag en Audi A6 sedan 99 men en 2,8L v6 motor. Den ger ca 190hk. Totalt skön bil men det är tyvärr svårt att bli väl bemött på audiverkstäder, vilket många andra audiägare vittnar om. Hur mår ni efter ett besök på verkstaden??? Är idag familje far med en liten grabb på 6månader, att packa i en sedan är lite bökigt. Att byta till kombi måste innebära att sportighet och körglädje bibehålls! Jag har tittat lite på 330. Om jag förstått rätt borde detta vara en 3,0L rak sexa på ett antal hästar. Dock oroar jag mig lite för utrymmet i denna 3-serie. Har tyvärr inte lyckats provköra någon, än.
Skulle vara trevligt med lite tips kring modeller. Tycker däremot inte att 5-serien är speciellt attraktiv som kombi. Ni som är Bmw invigda på detta forumet får gärna ge tips och reflektioner på era egna ögonstenar.

Mkt bra forum för övrigt!
En A6 Avant är garanterat bra mkt större än 3-seriens touring. Men du har ju en sedan, förstås...

Jag hade en A4 Avant-96 innan och den och 3-seriens touring är ungefär jämförbara utrymmesmässigt.

Nya 5-seriens Touring är läcker, tycker jag.

/ Joakim

Silverpilen:
Länk
Gör såhär: Åk till bmw och provkör 330 kombi.
Se bara till att du har råd till en då den motorn är onödigt beroendeframkallande. 330 har 231hk samt 300 nm.
Den motorn flyttar coupen och sedanen till 100 på 6.5 sek.
Toruingen ligger ca en halv sekund efter.

E46 Touring(den senaste 3serien) är ingen stor bil, en barnvagn går in med nöd och näppe. Den är dock som du konstaterat ruskigt vacker och förenar lite nytta med mycket nöje.

En 01:a med hyfsad utr och 4-5 tusen mil på mätaren ligger runt 220 kkr på begmarknaden.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
SpineKracker
Tjena!
Precis som du skriver har 330 en rak sexa på tre liter och 231 hk. Mycket trevlig maskin med roliga prestanda.

Var med och provkörde lite olika bilar när morsan skulle byta bil i vintras.
Provkörde då bla Benz, BMW och Audi.. Måste tyvärr säga att BMW E46 touring var den som gjorde sämst intryck på oss alla. Detta var dock en trött diesel och kan väl inte jämställas ordentligt med en bensinare.
Annars utrymmet var ungefär lika stort som i Audi A4 Avant.
E46 Touring är snygg (särskilt årsmodell 02 och framåt med M paket II). Men varför inte välja barnvagn efter bil istället för tvärtom? Finns flera smidigare vagnar som passar med marginal in i en E46 kombi. Min svåger har en 320 iT -01 som han är helnöjd med och visst går en barnvagn och några mjuka sportbagar in där bak.

När det gäller bemötandet på BMW verkstäderna varierar det en del. På vissa verkstäder är de väldigt tillmötesgående och lätta att ha att göra med, och på andra är det samma gamla visa som på andra märkesverkstäder (tyvärr).

kan dock som fd Toyota (märket som alltid anses vara i topp vad gäller service) ägare påstå att bemötandet jag fått hos Toyota verkstäderna knappast kan påstås vara bättre än det jag fått hos BMW.

Vad jag förstått så är VAG bemötandet oftast sämre i storstäderna än på landsbygden. VAG har ett mycket större auktoriserat servicenät än BMW i Sverige. Farsan hade tidigare en A6 som han brukade serva hos en mindre auktoriserad VAG verkstad och de var mycket duktiga och serviceminded. Dessutom brukade de lämna tillbaka bilen på jobbet när de var klara med den (a la Lexus)!!

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
dw
119
dwedin
318i Touring -00
Finns flera andra fördelar med BMW´n oxå, tänk på att du slipper dyra utlägg för att byta kamrem, BMW´n har kamkedja som inte behöver servas, vilket torde ge en billigare service på BMW´n gentemot Audi...

Fö. så har vi precis köpt barnvagn och det är ju inte så att man kan stuva in vad som helst tillsammans med barnvagnen, vi köpte en Emmaljunga Cerox, hyfsad smidig och den går in på tvären...

Lycka till med bilköpet!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.