|
|
|
|---|---|
|
BMW-vänner, håller på att leta bil lite mer seriöst och har flera gånger snubblat över bilar som inte är registrerade på bilfirman som säljer dem utan på privatperson. Firman säljer bilen i eget namn och inte "för kunds räkning". Själv blir jag bara misstänksam. Varför gör man så? Någon som har erfarenheter? | |
|
För att kringgå konsumentköplagen som inte gäller privatpersoner - garantilösa bilar mao... Mvh |
|
|
Det är sant rob_t_j72 men det kan också vara så att bilfirman tar en slant av privatpersonen som får ställa bilen till försäjning. Jag har sett den varianten också. typ bilsportgaraget. |
|
|
men KKL gäller väl för privatpersoner emellan men de är få köpare som får rätt i domstolen ___ Missa INTE konbaneträffen i H-fors den 5/9 Länk |
|
|
Jag misstänkte att det har med KKL att göra, eller möjligen att firman i fråga vill komma undan skatt och moms (det kan man ju tjäna en del pengar på om man vill). Går det för handlaren att komma runt det faktum att han/hon inte ägde bilen när det gäller KKL? Det låter skumt. Hur som helst undviker jag dessa bilar. |
|
| Blir det en Ingolstadt-racer då ? | |
| Vi får se. Jag kastas mellan olika idéer för tillfället. En fäjsliftad E38 728 är ju sjukt mycket bil för pengarna, en S8/A8 är svinläckert och nu när man närmar sig 40 kanske en automatväxlad direktörsbil från Stuttgart kan vara något. Men det är kul att se sig runt! | |
haimaul |
Nej, Tretretti, inte Audi. E38 är en mycket snyggare bil (en av BMW:s finaste) och, precis som du säger, mycket för pengarna. Dyrare försäkring dock, kan jag tänka mig. Why pamper life's complexities When the leather runs smooth on the passenger seat |
| Nya A6 eller A8 tycker jag är grymma bilar. Nya a6 3.2 tar jag över en e60 530i. Dock tycker jag att e38 är ett bättre val än gamla A8 och gamla S-klass. | |
| Jag håller med acey förutom att jag valt en S8 framför en e38 med minsta motorn. | |
|
Hej! Kul med mycket synpunkter och glada tillrop. Om ekonomin hade tillåtit en ny bil just nu är valet mellan 530 och A6 3,2 inte lätt. Men sannolikt ligger en rimlig peng mellan 150 och 180 kilobalubas och då är 728 ett intressant alternativ. S8 4,2 är dyrare än 728 i försäkring, hur jag än försöker är det svårt att komma under 1000 kr/mån. Bor på Södurs höjdur i Stockholm. Kan också tänka mig en MB E 420. Taxibil med V8 och 276 hästar är väl värdig transport för en lagom tjock direktör i medelåldern... Skicka gärna fler synpunkter! |
|
|
Hur mycket skiljer det i försäkring mellan S8'an och 728'an ? MB'n har jag svårt för, men det är ju inte jag som ska köra den så.. ;-)) |
|
|
Inte speciellt mycket på de bolag jag kollat, det handlar om kanske en tusenlapp om året när man börjar komma ner i pris. Men If skulle ha 26 000/år för respektive bil, så nej tack. Salus Ansvar och för BMWn Dial/originalförsäkringen var billigast vill jag minnas. MBn kan ju vara hur tråkig som helst, men väl värd tt prova, Dessutom ska väl en man nån gång i sitt liv äga en sån. |
|
|
I de summorna runt 200.000 hade jag bytt ut tyskarna mot en britt (nåja). Alternativ 1. Jaguar X-type Länk Alternativ 2. Jaguar XJR - Länk Alternativ 3. Jaguar XJ Länk Säkert billigare försäkring än övriga tyskar. |
|
|
Tretretti: Okej, då tycker jag det är värt de få kronorna att välja en S8 istället. annars får jag säga att acey's förslag om jaguar inte är helt dumt, x-type undantaget kanske då den inte riktigt kan konkurrera med övriga bilar som diskuterats, förklädd Mondeo som det är ;-) |
|
haimaul |
Eller italienskt? Fast då blir det förstås framhjulsdrivet, jag tänkte på en Alfa 166 med V6-motorn. Låter bra, ser snygga ut och är sjukt billiga även om de är välutrustade. Även att försäkra, misstänker jag. Och vill du ha italienskt bakhjulsdrivet och gillar lite gambling här i livet kan en Maserati Quattroporte av förra generationen vara nåt för dig. Finns i den prisklassen. Snygga på ett diskret vis. Snabba även med V6 istf V8. Lyxiga som få. Reservdelspriser som en rymdfärja. Why pamper life's complexities When the leather runs smooth on the passenger seat |
|
Jaguar är alltid ett alternativ. Jag är som vanligt lite kluven - de är underbart vackra och fina att köra, men jag gillar den Tûska Ingenieurskunsten med bilar som i alla fall känns oförstörbara. XJR känns som en högoddsare och X-type är inte aktuellt, men en Sovereign skulle jag kunna stå ut med. Fortsättning följer! |
|
|
Tretretti: Sattsa på en E38 728iA facelift. Mycket bil för pengarna samt en rimlig bränsle förbrukning. Jag gissar på att E38an är mer lättsåld i framtiden än A8 plus att E38an känns mer modern. Lycka till! Ny bild 10 Juni- Länk |
|
|
En välvårdad Jagga blir dock aldriv värd noll som äldre sjuor. Jag kör själv Jaguar och det är en helt underbar bil, känns helt klart att den ligger ett snäpp över BMW vad gäller känsla och prestige. Nyare bilar än -95 går dessutom nästan uteslutande felfritt, samt att de sällan rostar. Jag har aldrig sett en rostig bil av den typen, trots att jag ständigt spanar på Jaguarer och är medlem i klubben. Ytterligare fördelar är att delarna är billiga (köper allt från england via Joes garage, supersmidigt, snabba leveranser) samt låg försäkring. Min Jagga kostar mindre än min lika gamla Audi 100. Audi A8 är fina men dyra i drift, dessutom håller Audi ungefär samma kvalitet som BMW och Mercedes, mer känsla än kvalitet. Konsumentköplagen gäller endast näringsidkare-privatperson. Dock gäller köplagen för privatperson-privatperson (samt näringsidkare-näringsidkare) och även i denna står det bland annat att en vara (bil) inte får vara dyrare än dess beskaffenhet samt att man inte får utnyttja någons lättsinne. Men får inte luras med andra ord. Dock är det svårt att få rätt mot privatpersoner. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.