|
|
|
|---|---|
|
Jag har haft problem med tomgången på bilen, + att den verkar dö ibland när man ska ge gas efter en motorbromsning. jag har lagt märke till ekonomi mätaren att den går inte ner i botten alla gånger man släpper gasen. så jag fick tips på audis forum att man kunde bränna bort gammalt sot från lambdan med gasol. och det blev inte bättre :( så kan någon förklara för mig vad lambdan gör och vad är det som styr bränsletillförseln. för det verkar ju som att den inte stänger av bränslet när man släpper gasen, och då surar den ner sig lite. till följd av att den dör en stund när man ska ge gas igen. | |
| problem med tomgångsbrytaren? Hörs det ett klick när du rör gasspjället en aning från tomgångsläge? | |
|
Tack för svaret, men blev inte så mycket klokare ;) Det hörs inget klick, och var skulle kontakten sitta i så fall? för jag hittade ingen kontakt. kan påpeka att det är en 316 -94 M43 motor. kanske lite otydlig med första frågan och det är under körning som den inte går ner i botten, det verkar som att det varirerar, ibland går den ner i botten när man släpper gasen från 2000 varv och ibland måste man vara uppe i 3500 varv för att den ska gå i botten när man släpper gasen. |
|
| Hmmm, måste erkänna att jag inte vet hur det ser ut på M43an, men äldre motorer har iaf en sån brytare, sitter inkapslad vid änden av gasspjällsaxeln, oftast under spjället då alltså. Om gasspjället är feljusterat/brytaren inte funkar så "vet" motorn inte att det är tomgång eller motorbroms som gäller...detta är nu bara en gissning från min sida men ingen annan har ju heller svarat nåt så... :) | |
|
Det sitter ju en kontakt med 3 sladdar på gasspjällsaxeln, jag skruvade loss den, men det klickar inte i den. det är som en potentiometer som axeln går in i. jag får ta och mäta med multimetern och se vad den ger för utslag. frågan är då vad den ska ge för utslag?? 0 Ohm på tomgång eller????? |
|
| Står här hur du kan mäta den Länk | |
svintoleffe |
Seppo Lamban juster bara bränsle flödet på låg varv MVH Leffe |
|
tackar för svaren, ska mäta upp gasspjällspotentiometern ikväll eller imorgon! |
|
|
Jag har kollat upp gasspjällspotentiometern, Mellan pinne 1 och 3 finns det ingen kontakt. mellan pinne 2 och 3 så är det 1.3 Kilo Ohm utan gas och närmare 4 Kilo Ohm på fullgas. jag utgick att nedersta pinnen är 1 och översta pinnen är 3 och jag hade kabelkontakten bortatagen när jag mätte. Betyder det att gasspjällspotentiometern är trasig eller? |
|
|
Den är utan tvekan kass! Byt & njut avresultatet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.