|
|
|
|---|---|
|
Min 525i närmar sig nu 11000mil (köpte den vid 4100mil) då jag kört snart 7000mil på 12 månader sen jag köpte den. Undrade bara om det finns kända fel på 525i 01:a ifall nått börjar strula eller gå sönder vid detta miltalet?! Serviceboken är följd till punkt o pricka dvs alla servicarna är utförda + att jag själv har gjort 2 st mellanservice, bytat olja o filter för att jag tycker att det är på tok för mycket att köra 25000km på en o samma olja. Bytat skivor o klossar fram( pga vibrationer ) och ett tvärstag till hjulupphängningen. Frågan finns några rader upp :) Mvh Dragolito | |
|
Då undrar jag, hur mår handbromsen? Skulle föreslå att någon gick igenom den innan den pajar helt. Eller? Mvh sword |
|
|
Pajar helt??? hur menar du? bilen vart ju på INSP II rätt nyligen, den funkar bra ju :) Mvh Dragolito |
|
| Hej! Ett tips: Vill DU spara pengar så sluta med märkesverkstadsservice vid dom miltalen bilen gått. Byt olja o filter efter 1500-2000 mil. EN inspektion 2 service kan göras vid längre mellanrum än dom förslår om man bara håller motorn fräsch. Detta speciellt omman kör längre sträckor varje år. Har själv halverat mina servicekostnader utan att för den skull misssköta bilen. Tro mig, efter 20 tusen mil så har Du kanske lagt 20 tusen extra på service som inte ger vare sig garanti eller pengarna tillbaka när Du säljer bilen. Tycker dock att en ny bil SKA servas helt enligt boken!!! Varför skriver jag detta då? Jo, eftersom DU undrar vad som kan hända med bilen så vill Du säkert ha bra koll på bilekonomin....DÅ kan Du spara in på detta och lägga på reparationer, för det kommer garanterat både det ena o andra på bilen så småning om oavsett dyr märkesservice eller ej. Är man helt grön på mekanik och service så är det en annan sak..... | |
|
528:n : Bra tips tack!, Bmw tog 6500kr för en INSP II nyligen, dem bytte olja, filter, stift, luftfilter, microfiltrena och det vart allt tror jag (växellådsolja + bakaxelolja = Lifetimeolja ) vilket vart rätt saftigt pris tycker jag..Ärligt så byter jag dessa grejer på nolltid och inte behöver jag en gubbe som säger till mig att avgassystemet hänger bra på min bil osv osv, det kändes tvunget att lämna in den på BMW pga stämpel i boken. Mvh Dragolito |
|
|
Säger detsamma. Man ser ju själv undertill om den börjar läcka. Likaså om bromsarna är dåliga, eller bara vibrationer. Allt sådant kan man kolla själv. Microfilterna för kupen kan Du rensa själv så håller dom i år. Bara att öppna plastkåpan och skaka bort damm och löv så håller dom garanterat i 1 år till. Då sparar man nästan tusen kr. på bara det. Luften i kupen blir filtrerad 99% likabra för det. Tändstift håller också längre än 2 tusen mil. Körde mina över 4t mil och dom var fina och bilen tog lite bensin. Ser dock alltid till att bokföra egen service för egen del. Kör en stor service var 4 tusende mil. Där emellan bara ett par oljebyten, alltid syntetolja. Den som kör några tusen mil per år kan snabbt räkna ut att det blir en rejäl packe tusenlappar att spara. Säger det dock igen: Detta tips ger jag bara till dom som kör garantilöst. Ingen risk att motorn skär bara för att inte BMW Group fick 6.000:- för att kolla styrstagen och spolarvätskan.....Men, förs. bolagen är tuffa om man inte skött bilen enl. serviceboken. Ett annat tips om och när man måste eller vill göra stor service, det är att göra den i Tyskland om man bor nära kusten i södra sverige. DÅ får man en gratis semesterresa på köpet...... |
|
|
Dragolito: det där skrev jag av egen erfarenhet. Efter service på BMW, M-test och godkänd besiktning, var jag i alla fall missnöjd med handbromden. Falsk trygghet alltså, lite tröst från alla andra E-39 ägare med dåliga handbromsar. Till slut fick de montera ner allt. Fick så byra alla bromsdelarna bak, för handbromsen var själv, just det, "paj" helt på förarsidan, 70% på passagerarsidan. Allt var alltså rostigt, slitet, av etc. Så mycket för bilbesikting och service. Men visst. Är du själv helt nöjd med handbromsen så kör hårt. :-)sword |
|
|
528:n precis! men ska jag sälja bilen är det ju skrämmande mycket mil (11000mil) för en 01:a och ännu mer skrämmande blir det om jag säljer den utan stämplar framöver. Garantierna har gått ut. kanske börjar serva den helt o hållet själv snart. mvh Dragolito |
|
|
sword: ok det där lät inte bra på din bil. Men bilar i denna klass borde inte ha problem med att handbromsen ska paja tycker jag, Har man inte tummen mitt i handen så kontrollerar man och eventuellt åtgärdar man felet själv.. då det känns mycket säkrare och vet att det är till 100% bra...Jag litar inte på någon mekare! Mvh Dragolito |
|
|
sword: Menar du på fullt allvar att man på en kontrollbesiktning ska "montera ner allt" i bromssystemet och se hur det ser ut? Jag anser nog att det räcker att man gör som idag, kontrollerar att funktionen motsvarar de krav lagen satt upp och konditionen på synliga delar... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag har inte påstått att de skulle "montera ner allt" på besiktningen. Allt jag begär vid besiktningen är gott bemötande, vilket oftast är fallet. De gör ett gott jobb till inget pris. Så inget ont om bilprovningen alls. Dragolito: ville du höra synpunkter eller vill du bara försvara med insp I etc.. Att inte lita på någon mekare?? Jag skulle inte vilja köpa en hammalagad bil, never. Inte undra på BMWs allt lägre andrahandsvärde. Folk verkar hårtköra bilarna till max, men tycka att det räcker att själv laga allt. Nu räcker det för min del. :-) mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vill också påpeka att from oktober 2003 så finns inget krav att ska serva sin bil på märkesverkstad för att garantierna mm ska gälla. Det räckar att den är servad enligt tillverkarens anvisningar på verkstad som har den kompetensen. Frågan är bara hur märkesverkstäderna ska leva upp till detta utan att sätta sig på tvären vid ev garantier, ska bli intressant att se. Skillnaden på timpris kan ju vara hälften på en märkesverkstad och en bra allbilverkstad. ///MVH Hasso Länk |
| Hasso, Det är ju ännu bättre då än vad jag trodde. Då finns ju ingen som helst anledning till att ge bort sina pengar till storstadsmärkesverkstäderna. Tycker dock att en del märkesverkstäder sköter sig exemplariskt så undantag finns alltid. Jag känner flera mekare och den service som min bil får är minst lika proffsigt utförd som på BMW Group. Så jag sparar all dokumentation till nästa ägare. Sparade runt 15t bara i år på service o reparationer. Allting dokumenterat, och ingen risk att bilen tappar en krona mer i värde för att det står Karlssons bilservice och man uppvisar lite egna kvitton än om det står BMW Group i boken. När det kommer till kritan så är det första man vill ha (Vad spekulanter letar efter): En billig servad bil för 85t och inte en Nisse Luradsson`s BMW som kostar 145t för att han har reparerat och servat skjortan av sig...... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.