AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
615

alfaltsgrus och lättmetallfälgar

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Körde på en väg med en massa nylagd, (eller tappad) asfaltsgrus i helgen, det var inte kul. En massa fastsmälta asfaltsklumpar på alla fälgar blev resultatet! Ägnade 1 timme på OK/Q8 med att försöka få bort dessa med vanligt avfettningsmedel. Fick bort det mesta, men bromsskivorna ser ännu lite dassiga ut! Någon som vet hur jag skall råda bot på detta?Bensin? Fotogen?
/Anders
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Hittade själv svaret, blev lite ivrig där och kollade inte "sök inlägg"
Länk
Kanske någon har nåt att tillägga?
-BeeMWe-
Använd tinner nästa gång så slipper du hålla på i en timme

to
207
toson
540iAT E39 -00
Har tagit del av flertalet tips med detta ämne och försökt med flera trix utan BRA resultat.
Jag har alltså små svarta hårda prickar bara på "fälgskenan" alltså den delen som är radiellt mot däcket. Dom fanns där när jag köpte bilen, men verkar "OMÖJLIGA" att få bort med chemikalier.
Det ända som handgripligen funkat är Autosol, med lite jobb, alltså att slipa bort skiten. Vanliga asfaltsprickar går bort på en gång med aggresivare kallavfettning och dyligt. Nu har jag provat så många medel att det mesta gått bort mekaniskt förmodligen.
Va tusan kan det vara som kommit dit, kan bromsdamm som är hett "slås" fast så att det ser ut så här?
Hjälp, jag har visst blivit "bilpedant" nu oxå

Toson
Farsan körde helt slut på bromsbeläggen en gång, så pass att det blev stål mot stål så att säga. Det resulterade i små svarta prickar på aluminiumfälgarna som inte gick bort. Kanske är det något sådant som skett på din bil?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.