AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.722

går ej att höja laddtryck

Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
bilen är en 520 med m20b20 motor och td04-16T med 7ans avgashus och integrerad wastegate och dump. som för övrigt bromsade 203.9hk vid 0.5kg.
nu till problemet, det går inte att höja laddtrycket. tar jag av slangen till wastegaten så laddar den hejdlöst. men med slangen kopplad till utaget på kompressorhuset så laddar den bara 0.5kg hur mycket jag än justerar wastegatearmen. hur hänger detta ihop?
jag kopplade om vaccumslangen till wastegaten och kopplade den till insuget istället, men det hjälpte inte.
om wastegaten orkar hålla emot när slangen är av så kan det väl inte vara den som är för klen?

någon som kan förklara?

www.moffa.nu
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Sätt ett T-kors på slangen till W-gaten och anslut en finkänslig ventil, så att du kan pysa ut lite tryck, därmed får inte W-gaten tillräckligt med tryck för att öppna förren trycket har stigit tillräckligt. Öppna LITE i taget och justera på så vis laddtrycket till önskad nivå. W-gate armen skall bara användas för att grundinställa med.

Det var nog förrsten ditt bygge som jag tittade på nere på Knutstorp. Lycka till!

Länk <--- Mitt BiTurbo projekt
SI
267
SIkko
X3 325 cab turbo 450hk
Du lär ha 2 ventiler om det ska bli bra, en som sitter mellan tkors och wg som du stryper flödet till wg med den andra sätter du där pysluften ska gå ut. Va försiktig med ventilen närmast wg.

Pe
146
PevAB
320i -87
va??

om man får fråga..
varför två inställningar för att styra ett tryck??

en av dom du nämnde räcker väl?

och att strypa wg-slangen istället för att pysa den är väldigt svårt att få som man vill ha det..

en ställbar WG-klocka kostar inte mycket.. satsa på det istället.
eller ta en WG-klocka från en bil som laddar så mycket som du vill ha från början.

men jag vet inte bäst..

-kan du svänga kör du för sakta-
Fe
381
FearThis
M3 turbo
in action..
på polarns agg (exakt samma fast 15t kompressor) kapade claus upp klockan och satte i en xtra fjäder sen laddade den 1,1bar...

Länk
Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
tack för svaren.

att man kan justera trycket med en ventil det visste jag, men varför hjälper det inte att justera armen?

www.moffa.nu
Pe
146
PevAB
320i -87
du kan visst justera laddtrycket genom att skuva på armen..
då spänner du den om du vill ha högre laddtryck vilket resulterar i att när WG-klockan är helt öppen så är fortfarande WG inte helt öppen och det blir svårare för avgaserna att ta den vägen utan kommer att pressat genom avgashuset istället.

högre laddtryck kommer att uppstå..

det är ju givetvis samma om du vill ha lägre laddtryck än vad wg-klockan är gjord för.
då kommer wg att vara lite öppen redan från början och det kommer att bli svaårare att få upp laddtryck. lägre laddtreyck kommer uppstå.

personligen skulle jag inte rekomendera att ändra laddtryck på det sättet.

en bra kulventil som pys är mycket säkrare tycker jag..

lättare att ställa in för det första.

mvh Jimmy
Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
ja att wastegaten fungerade så, det vet jag. men jag får INTE högre tryck hur mycket jag än skruvar.....och jag skruvar på rätt håll.....

www.moffa.nu
Pe
146
PevAB
320i -87
kanske en läcka? kass turbo?

du kan ju testa att köra utan dump om du har en sådan..
kanske är den som är boven i dramat.

-kan du svänga kör du för sakta-
Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
nja turbon är inte kass den är helt ny. och det konstiga är, som jag skrev innan att om jag rycker slangen till wastegaten så laddar den lätt ett kilo.

jag får väl trixa och klabba lite till och se vad som händer.

www.moffa.nu
ye
82
yel_low
530DA Touring -02
tja, sätt i e justerbar tryckregulator i SERIE med WG klockan, den kostar typ 200:- , skruva ut den max(motsols) och in kanske 2 varv och börja där å se vad du får för laddtryck, för lågt tryck så skruvar du den motsols mer och vise versa, använde själv en sån konstruktion i min v70tdi -98 för att öka laddtrycket, laddade där 1.5kg..., det enda du bör tänka på är att den "höjjer" laddtrycket om vi jämför med typ +20graders sommarvärme och -20grader på vintern så ger de mer laddtryck när de är kallare ute, pga nå fenomen med syrehalter o.s.v...

håll koll på laddtrycksmätaren iaf noggrant under denna injustering.

jag anser att pysa ut trycket är en lite "racklig" lösning ,men kanske väl fungerande, gjorde så till en början på v70:in men de funkade inte tillfreds 100%

//Nicke

Riktiga Motorer behöver ingen respirator.. ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.