AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
591

Vad är det som orsakar resonansljudet i högre farter?

Hej!

Har en 525i -95 och vid högre hastigheter så blir det ett resonansljud från antingen luftintaget till kupén eller ngt liknande i främre delen av bilen. Det låter ungefär som om ngn blåste in i ett plasthorn. Har kollat det mesta under huven och det verkar ok och sitter fast. Tänkte bara om det är ngn annan som har råkat ut för ngt liknande.

Behöver inte falla för en frestelse, kan ju gå själv..
Hej,
I min 540 hörs ett svagt resonansljud ngnstans vid luftintaget fram, jag undrar oxå vad det är.
För min del är det dock väldigt sällan jag störs av det, då det uppkommer vid 200km/h (!)

/Lazze
Länk
Hejsan Lazze!

I min bil dyker det upp vid ung. 160-170 km/h, så egentligen störs man ju inte av det, men ibland har man ju bråttom och det är störande när det låter...

Prova att sätta på torkare, och se om det kan vara de som låter. Kommer ihåg jag hade samma på en fd E34, men det hördes aldrig när det regnade. Misstänker dock det kommer från plasten som sitter i nederkanten av vindrutan.
Hejsan Krister!

Jag misstänkte att det kan vara ngt sådant. Jag ska ta och kolla det så fort jag hinner.

Hejsan!

Det var som Krister misstänkte. Det var plastdelarna under torkarna som inte satt ordentligt fast. Med tiden blir dem tydligen lite glappa i sina fästen och börjar vibrera. Lite karosserikitt och dubbelhäftande tejp löste problemet. Nu njuter jag bara av sexans härliga spinnande. Tack ni alla som svarade mig!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.