|
|
|
|---|---|
| Att sno stämplar på bilfirmor är ju ganska populärt, om man säger så... Vet en kille som köpte en bil i Göteborg med en riktigt go servicebok. I stort sett varenda stämpling var fixad med en stämpel som var snodd ifrån en firma på orten. Vad har ni för erfarenheter ? Jag tänker då på SVENSKA stämplar. | |
tvåtakt |
Ja, jag vet en kille i skåne som har en servicebok där dom till och med har grejat till stämplar från PDI och firman som då skulle ha sålt bilen ny i sverige. Problemet är bara att bilen blev importerad från tyskland när den hade tio år på nacken... och milen, oj oj oj. |
|
Det är ju faktist så att egentligen betyder en stämpel i en bok inte ett skvatt, alla kan beställa stämplar med vilken text och grafik de vill, det är kvitto som gäller, gärna med kortbetalningskvitto påhäftat. Då e det lite mer saningsenligt. Sajlor |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
En fråga till er som har järnkoll på äkta serviceböcker. När noterar BMW bromsvätskebyte första gången. Såg en bok importbok från E39-99 där det var noterat bromsvätske vid första inspektion II efter 5 år borde vara en tidigare notering efter ca 2 år. Om det ska vara rätt och fullservat?? Är det vanligt att BMW inte fyller i detta ?? eller fuskar dom ?? och bara släcker klockan.?? Kan tillägga att min svensksålda 528 inte hade någon notering om bromsvätskebyte i serviceboken när jag köpte den hos BMW och den var då 4 år och rullat 4273 mil jag har haft bilen i 4 år och klockksymbolen tänds 2 ggr. ///MVH Hasso Länk |
|
Farsans 523i har inte heller någon notering áng. bromsvätskebyte i sin fullservade bil hos auktoriserad BMW verkstad...Jag har oxå funderat på varför det inte står något om detta i boken,slarv kanske?? :/ Mvh Janne. |
|
Helga |
På min står det. Efter 4.500 mil så byttes det!! Helga |
stefannorr |
Har inte heller någon stämpel på de i min mer än fullservade bil sv såld 9060 mil alltid servad på BMW Luleå. |
stefannorr |
I mitt fall så saknades 2 -3 stämplar i boken,så kollade upp de innan ja köpte den med BMW Luleå,dom hade inte fått in serviceboken vid service,men allt fanns ju lagrat i deras dator så dom stämplade boken enligt de som fanns på datorn..insp 2 oil insp 1 o då kan han ju ha glömt ta med det. |
|
Tveksamma serviceböcker finns det säkert - och likså verkstäder som gör missar. Har två exempel: 1. Bekant gör Inspektion II hos BMW Göteborg. När han hämtat bilen och skall köra därifrån märker han att de inte släckt servicelampan... 2. Bekant nr 2 gör Inspektion I hos BMW Göteborg. När han kommit hem och tittar i serviceboken upptäcker han att att de glömt stämpla i serviceboken att de gjort service... Exempel 2 har jag själv också råkat ut för! Visst är det mänskligt att fela, men detta kan ju få oönskade konsekvenser för den bilägare som inte är uppmärksam. Direktör Gyllenkrona och yuppien Moneymaker som lämnar in sina bilar kanske struntar i sådan "petitesser" som stämplar, men det är ju synd om bilens efterföljande ägare som plötsligt har taskiga serviceböcker. Gör det med stil. |
|
|
jag har råkat ut för att man förfalskat serviceboken, genom att stämpla i s-boken där det saknades stämplar.... kan tillägga att det var en firma som sålde bilen.... Det hela var bra gjort... och man hade tom använt sig av olika färger på pennorna, det som avslöjade det hela var att man inte vetat hur man ska stämpla serviceboken på en BMW. Istället för att stämpla uppifrån och ner så hade man stämplat från höger till vänster... så kollade man mätarställningarna och datumen så såg det ut som att bilen fått 5 motoroljeservicar i rad och därefter 5 st Insp I i rad och därefter 5 insp II i rad.... hade man tittat på stämplarna så såg allt grönt ut men om man kollade på mätarställningarna så märkte man att det inte stod rätt.. så läs mätarställningarna.... 4 Cylindrar är 2 är lite! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.