|
|
|
|---|---|
|
Har en 525tds -98 med 16.500 mil på mätaren och stötdämparna fram blev plötsligt helt värdelösa! Kan det varit kylan eller kan de ta så tvärslut samtidigt? Vet Mercedes (-95) som gått 40.000 mil och har fortfarande fräscha dämpare. Är Merca verkligen så mycket bättre? Tror det sitter SACHS-BOGE dämpare på min BMW, vet inte vad som sitter på Mercan. Har varit extremt kallt hemma i Junsele (norrlands inland) under julhelgen, neråt -30 grader. Tar dock fram de dåliga sidorna hos en bil... Dessutom så är dörrhandtagen man öppnar med inifrån bara gjorda i kromad plast, skandal på en så dyr bil som BMW. Ett gick av i kylan så jag vet :-( | |
|
1. Ja, om de är slitna kan de ta slut direkt om de utsätts för stress (t.ex. jobba i sträng kyla) 2. Ja, MB är kända (i Taxivärlden) för sina slitstarka framvagnar. BMW är lite klenare. 3. Plast är skit i sträng kyla, håller med dig. /göran, vintermannen/ |
|
|
påE38:an fick ja nya fjäderben fram på garantin vid 7000mil. Åtgärd från fabrik? Nu 20000mil senare funkar de fortfarande bra.. BMWn är ju tung framtill så en del belastning blir det. Om bilen är sänkt eller så blir det ytterligare belastning... Be verkstan kolla om dämpen tex spruckit i nån packning då kan det vara kylan. Hörde om en 523-96 som dämparna säckade ihop vid 12000, då visade sig bilen vara skruvad 24000mil.. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
Vigrid |
Støtdemperne på BMW holder i maks 100.000 noe som i og for seg er vanlig. Jeg opplevde det samme for tre dager siden da min høyre demper foran gikk i stykker (gått 107.000km). Min bil var på STOR service 29. november og der hadde alt vært ok! Jeg ringte derfor verkstedet og der fortalte de at hvis demperne er gamle, slik mine er, vil en slik kulde over lengre tid føre til gasslekkasje i demperne. I Norge koster en demper foran 2200 dvs 4400 for begge + arbeid = 7000.- :-((((((((( |
|
I Sverige kostar en dämpare 1876:- inklusive moms, montering gör man själv! Jag är glad man flyttade tillbaka till Sverige :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.