AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
4.554

Vart åka i Tyskland om man ska köpa BMW där?

Sida 2 av 2
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
T.P./Johan (AutoPower):

Är ni säkra på att man inte behöver bry sig om huruvida firman redovisar moms eller inte?

Jag har kollat igenom de papper jag tog med hem efter att ha varit hos MB i tyskland och där hade jag fått höra att jag borde ta bilar där momsen inte redovisas...

4 Cylindrar är 2 är lite!
Kan hålla med Klaus lite där det tas in många billiga lik till Sverige.Jag vet av en bekanta som i sin lågpris iver nu sitter med ett havererat lik som han inte har råd att fixa till,Han kollade bara på priset skicket kom i 3:e hand.Vad han ville ha var en "lyx"bil till lågt pris,tyvärr för mig som lånat pengar till köpet så nu vill han låna mer för att få i gång bilen "växellådsras"(Audi)
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
Tänkte bara ta en snabb fråga, det är en som ska med mig att importera en bil från tyskland och han sa att man skulle helst ta en nyare bil än 95, men jag kom inte ihåg värför :( .. så är det nån här som vet det, har för mig det var nåt med EU eller nåt..
Mugge: Som privatperson behöver du inte bry dig. Alla firmor redovisar f.ö. moms.

der_meister: Finns ingen särskild anledning till att den ska vara 95 eller nyare.
hannes-goran
Firman jag köpte min av och är mycket nöjd med tar sina bilar huvudsaklingen från Acchen med omnejd.

Numera BMW
Visa användare
425
der_meister_
M3 Cab-96a
okej harde för mig det innnanmenmen
li
1.959
liste
535i -89
Bara för att kolla om jag förstått rätt:
Om man som privatperson vill importera en bil från Tyskland så spelar det ingen roll om det står att momsen är lyftbar eller om det står "§25a" i annonsen. Momsen spelar bara in om man som företag importerar en bil, som privatperson kan man helt ignorera allt som har med moms att göra och betala handlaren det pris han begär utan att riskera att få betala någon moms i efterhand.

Eller? :)
Ja, för att ö.h.t. kunna dra av tysk moms så måste du uppge ett VAT-nummer. Så du kan inte köpa utan moms som privatperson.
Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Bästa bilen köper man på BMW Gebrauchtwagenzentrum i München.
Lite dyrare men bäst.
Bosse J.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.