|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Finns det nån stad med många bilhandlare typ? Så man slipper ringa runt här hemma innan menar jag... För här hemma blir det ju inget köp...folk verkar tro att de ska få 100 lax för sina gamla 97-or (523)...i tyskland får man ju en -00:a för de pengarna! | |
|
München är en mycket bra stad att hitta sin drömbil. Även Frankfurt är en bra stad. ///Coasthunter |
|
|
många goda råd finns här: Länk Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| tack alla! | |
| gå in på www.mobile.de | |
|
Om du vill köpa riktigt billigt så ska du köpa en nästan bil inne hos BMW som är begagnad... billigt blir det först när firman INTE redovisar moms på bilen... eftersom du kan få in bilen som en §25 bil... det finns speciella bestämelser för vad som får gå under §25. t.ex: Mina föräldrar har varit inne på att importera en E-klass bil från Tyskland... då var vi inne på Mercedes i Kehl i södra tyskland och där fick vi ett pris på en E240 Avantgard (tillverkad dec 2003) som endast rullat 300 (!) mil med glastak, läder, step, stora kliman, GPS för 32 000 Euro = 280 000 kr + import kostnader vilket hamnar runt ca 300 000 kr. En basutrustad E240 utan någon utrustning kostar 380 000 kr i sverige.... Så om du ska importera åk ner och kolla, snacka med olika märkeshandlare och kolla vad de har att erbjuda... tala om att du vill importera bilen till sverige och att det ska röra sig om en §25 bil.... om du köper en fabriksny bil så kan du inte få in den under §25 och då blir det lite dyrare... 4 Cylindrar är 2 är lite! |
|
| Så tex på www.mobile.de dom priserna stämmer inte då, eller? ska det vara moms på det priset med???? | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
för att klargöra, §25 gäller bilar som ägts av privatpersoner, dvs bilar som inte har moms kallas §25-bilar. är bilen däremot ägd av en firma går det att lyfta momsen på bilen. I Sverige kallas samma sak lite slarvigt "momssmittad" eftersom det räcker med att en privatperson äger bilen så försvinner momsen, dvs den är inte avlyftbar om ett företag köper bilen efter privatpersonen. Moms på nya bilar är något helt annat än §25. Och att verkligen §25-bilar är billigare i Tyskland är jag inte helt säker på, kanske större chans att en nyare §25-bil är billigare än en äldre i och för sig. mvh Johan |
|
För att förtydliga min mening: jag tror inte att en bil är billigare bara för att den går under §25, men jag tror att en bil är mera lönsam att importera om den går under §25 än en bil i samma prisklass där momsen redovisas av företaget som säljer bilen. i sverige betalar man en moms på 25%... medan den tyska momsen är på 16%... om du köper en bil i tyskland där momsen redovisas så får du tillbaka den tyska momsen... men då blir du också tvungen att betala den svenska momsen.. vilket är mer än det du fick tillbaka... är du med? Sen ska man var försiktig med bilar som är nyimporterade och inte går under §25. Det finns de som fuskar med det, de får tillbaka den tyska momsen men betalar inte den svenska momsen... och innan de svenska myndigheterna kommer på en så säljer de bilen... och då får den nya ägaren betala den svenska momsen... på så sätt ökar importören sin vinst med 10 - 15 %. 4 Cylindrar är 2 är lite! |
|
|
fattar inte redigt :), om vi säger att jag har hittat en e36 i tyskland för 50000 för att ta en lätt siffra, får jag betala 50000 då eller eller kommer det något extra till???? MvH Oskar |
|
|
Det beror på bilen... det beror på bilen och ägarna... Om det står uttryckligen § 25a (UStG) i annonsen betyder det att bilen går under paragraf 25 och att moms inte redovisas... om det är så att moms redovisas... så ingår 16% moms i de 50 000 kr som bilen kostar, och det får du tillbaka... och då har bilen och så blir du tvungen att betala svensk moms på det hela...25% med andra ord om en bil kostar 50 000 kr med tysk moms på 16% kostar bilen 43 103 kr (86.2%!!!! och inte 84%, eftersom momsen ingår i de 50 000kr) utan tysk moms... och du får betala 25% svensk moms på det beloppet.... så bilen kostar dig 53 879 kr + import kostnader... Nu var det en billig bil och det blev inte så mycket dyrare men ju dyrare bil desto större blir skillnaden... en bil som kostar 200 000 kr inkl moms i tyskland och redovisar moms, kostar 172 400 kr exkl moms... svensk moms på 25% tillkommer och då kostar bilen... 215 500 kr 4 Cylindrar är 2 är lite! |
|
|
Länk Denna bil redovisar moms... kolla under priset.... Länk här däremot står inget om moms... förmodligen §25 bil 4 Cylindrar är 2 är lite! |
|
| oh fan så om bilen har den tyska momsen så blir den billigare, det visste jag inte, om jag fattat det rätt | |
| den första länken är utan moms alltså moms inräknat, men på den sista fattar jag inte redigt :) är inte så kunnig på sånt här, på den sista står ingeting om moms och annat, så är det en sån bil man får tillbaka pengar på? :) | |
| Som privatperson så kan du aldrig dra tyskmoms. Alla firmor redovisar moms så det är klart att det står så i annonserna. Det betyder dock inte att man ska dra av den tyska momsen och lägga till svensk. | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
precsi som T.P. säger, som privatperson ska du inte behöva bry dig alls. du behöver inte bekymra dig över moms över huvud taget! mvh Johan |
| Undrar vilken 00 man får för hundra. Det är dom sophögarna som drar ner ryktet på BMW och förstör för oss seriösa som tar in riktiga bilar | |
|
>>klaus pettersson aja...en -99a då! Men du kanske också tycker att en 523:a -97a...16 000 mil...stand utr ska ligga på 100 000? 80 000 säger jag! |
|
|
Det Mugge skriver om är säkert rätt men gäller som sagt inte dig som privatperson. Köper du som privatperson en begagnad bil i Tyskland av en handlare så betalar du tysk moms på bilen vilket oftast är inkluderat i annonsens pris. I vissa fall så står det "exportpreis" och då är det utan moms och gäller t ex för export till land utanför EU. Köper du bil av en privatperson så utgår ingen moms. Du behöver således aldrig betala svensk moms på bilen då den är hemtagen. Vissa svenska hanldlare som importerar bilar fixar så att dom kan dra av den tyska momsen för att sedan "glömma" att betala den svenska. Denna glömska ger en extra liten vinst som gör att bilen kan säljas billigt i Sverige och att handlaren ändå gör en hacka. När det gäller nya bilar så är det tvärtom. Här kan du dra av momsen i inköpslandet för att sedan betala den svenska. För att detta ska löna sig så är det främst högskatteländer, t ex Danmark, som är intressanta. Danska bilpriser utan moms och skatt ligger generellt lägre än motsvarande svenska vilket gör att man vid nybilsköp kan spara en del. ___ BMWCS #5157 |
|
|
klaus pettersson, det är bra att du har exakt koll på att alla 00or runt 100KSEK är sk "sophögar" *ironi*. Generaliseringar av det slag du gör är helt omöjliga att bevis, uppmuntra istället till att hitta en fin bil till ett bra pris! /Simon |
|
|
mkillen, finns säkert bra möjligheter i Sverige att få bra pris, nyckeln som köpare är att ha is i magen och inte ha allt för specifika krav på färg/utrustning och miltal. /Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.