|
|
|
|---|---|
|
Armen på bakrutetorkaren gick av i vintras pga för mycket snö. Jag kunde få den att fungera genom att lyfta den på plats ett antal gånger. Nu gav jag upp och köpte en ny originalarm (165:-SEK). Armen verkar enkel att montera bara man vet hur täckkåpan skall tas bort utan att jag förstör den. Frågan lyder Skall jag sätta in en skruvmejsel nertill och vrida till så den snäpper ur eller skall jag skjuta den åt något håll? | |
| Om jag inte minns fel så sitter det en torxskruv under själva torkararmen.Alltså när du ser täckkåpan så under det fästet,jaja dålig och förklara men det sitter i alla fall en torxskruv som måste bort innan du får bort täckkåpan. | |
|
Det sitter en torxskruv som ska skruvas ur men ett vanligt problem är att inget händer när man försöker skruva ut den, dvs den snurrar men kommer inte ut. Detta beror på (enl en BMW-mek) att muttern som skruven sitter i har rostat och lossnat från sitt fäste och därmed finns inget motstånd. Lösningen är tyvärr inte så kul...Man får såga isär plastklumpen som som håller torkaren och därefter ersätta den med en ny. Om man lämnar in bilen så hamnar kostnaden för jobb och nya delar nog på drygt 1500 kr. ___ BMWCS #5157 |
|
| Det lättaste är om du inte får ut torxen att borra ut den då klarar man plast kåpan, sen vid återmontering så är det bara leta upp en lämlig "pig" kanske lite snabblim och så bara sticka upp i torxhålet.Har för mig att kåpan snäpas på så pass hårt att den blir där ändå. | |
|
Nu är armen bytt. Tyvärr blev det som jag varnades för att det ej gick att skruva ur torxen jag lät denna vara, då navet för torkararmen var intakt demonterade jag den nya armen och monterade denna på det gamla navet. För att klara att sätta dit fjädern som är mycket stark måste jag tillverka en fjäderkrok. Först fästa fjädern i navet och sedan var det bara att kalla på sambon och be henne hålla i armen och och dra i fjädern utav bara h-e och trycka den på plats. Lite klurigt att få loss fjäderkroken men det gick och nu fungerar allt till belåtenhet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.