AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
958

Är det svårt att sälja en BMW 523?

Jag annonserade ut min 523iT för ca 1 1/2 vecka sedan och hade hoppats på att få den såld snabbt. Men den e kvar! Jag har en annan bil på gång så jag börjar få lite småpanik...

Jag har annons på blocket, här och i motorbörsen. E det någon som har tips om någon annan marknad?
Jag har fått mycket oseriösa svar och några seriösa men ingen
köpare.

Är det svårt att sälja en BMW?

Är det nån som har någon direkt synpunkt som skulle vara negativ på min bil som gör den svårsåld, kolla:
Länk

1 1/2 veckas annonsering kanske är lite tid...
Har en bil i landet söder om oss som väntar...

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Alltid svårt att säga något.... men kan ju gissa lite

97-98 E39or börjar bli lite till åren numrera och folk är rädda för dyra reparationer som är på väg, AC, hjulupphägning osv...

Det är mycket svårt att få ut pengar för allt man lagt på extra, som fälgar, däck styling och facelift..

Sen inget läder och liten motor.

Plus är ju att det är en kombi

Många som letar så pass gamla bilar letar ofta i en lägre kategori runt 100.000.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Eftersom du själv har en bil som väntar i söder, kolla vad en liknande kostar där.
En snabbtitt på mobile.de ger ett ungefärligt pris på runt 100-110k med pdc, navi, automat och skinn.
Enligt flera på forumet så är e39 framförallt modellerna med mindre motor/utrustning mer eller mindre iskalla.
Om den ska bort snabbt gissar jag att du får antingen ha tur eller ge med dig på ett skambud.

Lycka till.

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
Som Andreas/tsaros skriver så tror jag att du måste gå ner en hel del om du har bråttom med försäljningen.Jag har märkt att E-39orna har formligen rasat i pris senaste tiden.Tyvärr för oss som har en,jippie för dom som vill köpa en.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Utbudet är ju så stort framförallt på touringar då det importerats "massor" av dom ,men de brukar ändå vara lättare att sälja än sedaner i Sverige. Prioiteringen är ju så olika på en del ska a maxutrustning och då faller normalrustade bilar bort även om dom är i superskick, en del vill ha det tvärtom.
Men det finns alltid folk som betalar det där lilla extra för fulldokumenterade svensksålda extra fin bil, även om dom inte är maxade, men dom är sällsynta och då får man inte ha bråttom.
Ska man sälja fort så är det nog tyvärr så att man får kompromissa med priset en del.
Bilen ser väldigt fin ut !!

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Om du vill bli av med bilen snabbt så är (tyvärr) 149' alldeles för för mycket.
Att sälja bil är ett aber som kan göra en gråhårig om man har bråttom.
Jag försökte att sälja min 540 under en längre tid och som vanligt var det en optimistjolle som red för att sedan tagga ned. Jag ändrade taktik och bestämde mig för det absolut lägsta pris jag kunde tänka mig och så gick jag ut med det. Fallet var dock liknande som innan; lite däcksparkare, provkörare och "kompisar" i vanlig ordning men skam den som ger sig. Dessutom så hade jag inget behov av att "prostitituera" ut bilen till ännu lägre pris då den redan var i "rätt nivå". Plötsligt en dag så ringde en familj från VST som var på jakt efter en som min.
Sagt och gjort! De kom ned till helgen och tog den rakt av utan strul.
Sensmoralen med det hela är att man får ej ha panik när man skall sälja bil.

Mitt tips är att om du ej kan avvara pengarna försök då låna av familj och fortsätt att ha annons ute istället för att rea ut bilen då även ett lägre pris ej är en garanti. Det jag däremot kan garantera är att ju lägre pris desto mer "kompisar", provkörare, brevvänner, däckssparkare, psykotiska email fetischister mm får du att handskas med.

I övrigt så ser bilen bra ut men jag har känslan av att mörka bilar är lite svårare rent generellt då det är ett jädra putsande och tvättande för att hålla den i toppskick. Har man ej det som hobby så .......
Det i kombination med att det saknas skinn gör den lite mer svårsåld då huvudgruppen av tänkbara köpare är barnfamiljer. Har man kört ett gäng med kiss och bajs och spymaskiner så är man oerhört tacksam för skinn ur rengöringssynpunkt. Sedan tillför det även en liten känsla av lyx och flärd. När det gäller tid till puts så är den i ständig konflikt för barnfamiljer.

Sedan är det som andra har påtalat att det finns ett enormt utbud nu av E39 i sedan/touring med en uppsjö med tillbehör så konkurrensen är hård ffa pga av alla "nya" importfirmor med bilar som alltid har gått under 10 000 mil och säljes för 30 - 35 ' billigare. Det lockar givetvis de köpare som är mindre insatta.

Lycka till.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Den ser verkligen jättefin ut! Men tyvärr ryggar man tillbaka lite när man ser priset! =) =)

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Hoobs: En liten anmärkning på din "till salu"-sida för bilen bara: Det står att mätarställningen är 12400 km, det ska nog vara en till nolla där :)
Bilen såg för övrigt väldigt fin ut, lycka till med försäljningen!

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
När en fin sedan kan hittas för 105´-115´: Länk Länk så borde en 98:ans kombi som är i fint skick som din ligga på 125´-135´.

Det finns många E39:or till salu också så din bil drunknar i utbudet...

Mvh
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tror som ovanstående att du ligger lite för högt i pris med tanke på utbudet på marknaden. Sålde själv precis en 540iAT-00 och det gäller att ha tålamod och invänta rätt köpare som uppskattar en ärlig bil i fint skick. Behöver du få loss pengar snabbt till den nya bilen så kostar det tyvärr i form av betydligt lägre pris.

Lycka till!

___
BMWCS #5157
Ch
36
Chrilleiume
BMW 520i Touring -99
Tror också att du ligger lite för högt i pris. Såg din bil ute på annons i början på juli och den verkade mycket intressant. Var precis vad jag letade efter men priset avskräckte lite. Hade ingen brådska med mitt bilköp så jag väntade till rätt objekt till rätt pris, dök upp och hamnade då ca 30.000:- under ditt första pris.
Finns nog fler där ute som liksom jag uppskattar väl dokumenterade bilar med seriösa säljare, så jag hoppas du får den såld. Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.