|
|
|
|---|---|
|
Hade motorvärmare på i 5 timmar men jag när jag startade min 525tds -98 i ca. 30 minusgrader så blev det en stor oljepöl under bilen. När jag stannade motorn hade den i princip tömts på olja! Vad kan vara orsaken till det, frusen vevhusventilation eller? | |
|
Det låter ju som frusen vevhusventilation. Jag har sett det på en Citroen ingång, på oljan pressades ut ur hålet till oljestickan. Har du försökt härleda var oljan kom ut? Till Citroen finns ett litet värmemotstånd som man eftermonterar i vevhusventilationsröret. Mvh, Steaman |
|
|
Henrico, Får man fråga var du hade för olja i (tjocklek)? Mvh Anders S. |
|
|
Har inte säkert kunna konstatera var oljan kom ifrån men tror antingen hålet i oljestickan eller toppen på burken för oljefiltret kan vara källan. I muttern på locket till oljefiltret (insatsfilter) sitter det något märkligt. Man kan lyfta övre delen på muttern någon halv millimeter... kan föreställa mig den fungerar som någon form av ventil. Vad beträffar oljekvaliten vet jag inte, köpte bilen i somras och har inte skiftat olja själv ännu. Fyllde på med "Mobil 1" nu och har fungerat sedan, trots samma kalla väderlek. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.