AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.360

Motorvärmare, effektiv?

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Har ganska nyligen monterat motorvärmare samt grenuttag för kupén.

De nyare motorerna har en "anliggnings"-värmare.
Dessa kan omöjligt vara lika effektiva som en "dopp"-värmare.

Undrar då hur bra dom egentligen är?

Framtiden lär visa detta, är bara lite nyfiken.

Tacksam för svar!

Mvh Håkan
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
De ger sämre med värme, helt klart. Men effekten är oftast högre på dem. En doppvärmare brukar ligga på ca 500-700W, medan en anliggningsvärmare ligger på ca 1100W, dvs det dubbla. Trots detta ger den sämre förvärmning. Monteringen är ganska viktig, att man kletar på värmeledande pasta och att den sitter ordentligt på plats. Vi har haft 2 Volvon av nyare modell med anliggningsvärmare och det blir nästan inte ens ljummet på blocket vid - grader. Den hjälper självklart, men inte alls som en doppvärmare. Anliggningsvärmarna kräver också mycket längre tid för att värma. Det är lite synd att nästan alla nyare bilar har sådana. På nyare bilar rekommenderas istället bensin -eller dieselvärmare, de fungerar bättre.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Tack för svaret!

Har för mig att effekten var 400W på värmaren.
Det är mindre än "dopp"-värmaren som jag monterade på min förra bil. Om jag inte minns fel så låg den på 550W.

Effekten förklarar givetvis endel...

/Håkan
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Jag monterade en anliggningsvärmare på min förra 528 E39. Det var en ganska lång pjäs som värmde en större yta på blocket. Jag tyckte det funkade kanon! Oavsett köld (även extremer på minus 35 grader i Lofsdalen), så blev ju motorn helt klart rejält mycket varmare, och startade i princip som det skulle vara plusgrader. Det är säker kanonbra, med värmare i vattnet också, men jag tyckte nog inte att det verkade vara nån minsta nackdel med kontaktvärmare heller...

Iallafall min erfarenhet...

/Tommy Power, snart fullfjädrad BMW-mek efter allt strul! :-()
Vad var det för märke på den värmaren Tommy? Det verkar skilja ganska mycket i pris mellan deta och kalix. Skall sätta i motorvärmare i höst och man vill ju ha det bästa!

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är nog ingen skillnad om det är Calix eller Defa, Defa har en smidigare montering än Calix som jag monterade, vet inte om dom modifierad numera. man var tvungen att tappa vattnet för avtappningspluggen användes som hållare.
Defa kom med en bättre lösning när dom lanserade sin värmare.
Värmen är fullt tillräcklig, jag har inte använt min mera än 3-4 ggr
då jag har varmgarage och inte använder bilen till jobbet, då det var meningan att där skulle värmaren användas.
Men det fungera bra allafall, tempmätaren har rört sig en aning och det är fullt tillräckligt.

///MVH Hasso
Länk
Ok..får bli en defa då. Kostade 6-700 mindre så..

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Vad det gäller värme kapaciteten Calix Defa kan det inte skilja för det är nämligen samma tillverkare på själva värmardelen, det finns tydligen bara en tillverkare av själva elementet det som skiljer är i så fall utforming samt kontakter..
Jasså?! hehe konstigt att det kan skilja så mycket i pris då..Defa it is! Blev ju ett lätt val!

Förresten..var i Voxnadalen är du hasso? Inte långt från mina hemtrakter!

Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Jag köpte Calix... Det var dock tråkigt att iallafall behöva tömma kylarvattnet, så finns det bättre lösning på det, så är kanske det att rekomendera...

Om det är samma tillverkare på båda elementen låter jag vara osagt... Inte en aning...

/Tommy Power, snart fullfjädrad BMW-mek efter allt strul! :-()
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.