AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.401

Vad håller BeTe Bil AB i Växjö på med?

Mr
3
MrNight
520iT -98
Tänkte berätta lite om hur saker och ting gick till på BeTe Bil AB i växjö när jag lämnade in min BMW 520 T för byte av bromsskivor. Perioden som det gäller är mitten på maj till 16 augusti och jag försöker hålla mig så objektiv som möjligt och berätta i ordning.

I mitten på maj skakade ratten så pass vid mjuka inbromsningar att jag förstod att skivorna måste bytas. Ringde därför till BeTe Bil AB i Växjö och hörde mig för om pris, tillfälle och om det var orginaldelar de använde. Fick priset på 7 000 kr och ett lämpligt tillfälle för byte samt att de givetvis använde orginaldelar.
Lämnade därför in bilen, frågade återigen om orginaldelar, fick svaret JA, fick tillbaka den på eftermiddagen, betalade 7 000 kr och åkte därifrån och allting var frid och fröjd. Efter ca 1 månad började ”klumpen” på skivorna att rosta rejält och efter 2 månader skakade ratten så mycket att den nästan slets ur händerna vid bromsningar från 110 och neråt.
Lämnade då in bilen för koll på BMW i Växjö där de bytte stötdämpare, spindelleder och termostat (de var risiga redan innan bytet av skivorna men jag hade inte pengar att byta allt vid samma tillfälle) men de återkom och sade att skivorna var så skeva att det i praktiken gick att se hur de slog när man testkörde bilen. Fick dessutom beskedet att mekanikern inte kände igen skivorna och undrade vad det var för skivor jag hade fått ditsatta? Kollade på deras skivor och visst f-n var det skillnad…

For ner tillBeTe Bil AB i Växjö och påtalade detta. Fick beskedet att komma tillbaka dagen därpå för åtgärdning av felet. Kommer dit på morgonen och efter koll med mekanikern så visade det sig att han endast hade tänkt att slipa framskivorna. Blev förbannad och sade att kvittot specifierar orginalskivor, dvs orginalartikelnummer BMW är specifierat, samt att jag blivit lovad BMW original skivor från början och att det var vad jag betalt för. Efter ca 30 min ”diskussion” erkänner han att de importerar skivor från tyskland samt att han vet att BMW:s orginalskivor är grålackerade och att det inte är sådana som sitter på bilen. Får beskedet att det tar 14 dagar att skicka efter och jag får därför en tid får byte av 4 skivor som då utlovas till att vara orginalskivor.

Var idag ner till BeTe Bil AB i Växjö, lämnade in bilen, mekanikern visar upp 4 nya lackerade skivor i påsar och jag åker därifrån. Hämtar bilen vid kl 12 och åker direkt upp till BMW i Växjö och snackar med dem, vi går ut och kollar skivorna varvid vi båda i princip samtidigt uttrycker förvåning över vad som ser ut att vara slipade skivor vars ”klumpar” blivit spraymålade grå. Jämte min bil står två splirrans nya bilar så skivorna går att jämföra direkt och visst f-n skulle jag tro att mina skivor är slipade och inte bytta till nya. Mina har liksom korsmönster i skivan och de nya på bilarna jämte är helt blanka.

Jag orkar nog inte bråka med BeTe för att få skivorna bytta igen för nu skakar inte ratten men jag kommer aldrig att använda mig av BeTe Bil AB i Växjö igen.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Vilka puckon. De förstör ju bara för sig själv. Snacka om "dumsnål." Han beställde säkert nya likadana skivor som du fick första gången och målade dem själv grå.

Det som jag märkt stor skillnad mellan pirat skivor och original är just härdningen och rostskyddet. Piratskivorna rostar direkt, medan original håller längre utan synlig rost. Pirat skivorna slår sig lättare än original. (Med piratskivor menar jag Brembo från Mekonomen.) Dock är det inga dåliga skivor, de håller säkert lika länge som original.

Det du ska tänka på med nya bromsskivor är att inte göra för häftiga inbromsningar de första 100 milen. Man pratar om att skivorna ska "köras in." Vid monteringen ska självklart oken kontrolleras och smörjas upp samt alltid nya bromsklossar.

Hoppas det löser sig ialla fall. Tråkigt när sånt här händer.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Klart att du skall bråka med dem annars blir det ingen ändring.

Var inte en typisk svensk utan dit och buss på dem annars
kommer vi med tiden att acceptera dålig kvalitet vare sig vi vill det eller inte.

Dessutom har du din fulla rätt att kräva det du har betalt för så ge inte upp. Om du behöver gå till ARN så gör det. Tips är att prata med den lokala BMW handlaren och höra om de är intresserade av att "hjälpa" till med låneskivor under tiden du håller på då det även ligger i deras intresse (och även är deras skyldighet) att bibehålla kvalitetstämpeln för varumärket.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Jag är faktiskt mycket förvånad, BeTe har genom de nästan 10 år jag haft med dem att göra aldrig lurats eller fuskat, tvärtom har de visat att de kan BMW-bilar. Jag ifrågasätter inte det du skriver MrNight och just därför tycker inte jag heller att du skall ge dig utan åka dit igen och försöka reda ut det inträffade.

/BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Polisanmäl dom för bedrägeri! Allvarligt menar jag detta...

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Hade det varit jag hade jag ringt till dem och krävt att jag skulle få pengarna tillbaka....

eftersom jag inte har fått det jag har betalt för så har de inte uppfyllt sina åtaganden....

går de med på det så fine.. jag tar mina pengar och går aldrig mer dit igen... går de inte med på att ge tillbaka pengarna, så åker jag till konsumentverket/ARN och gör en polis anmälan!

Detta är ju helt sjukt... Svarvade skivor.... tunna skivor är ju livsfarliga... bilens bromsar påverkar bilens säkerhet och det ska man inte snåla med...

Ge dig inte... det hade jag aldrig gjort...

4 Cylindrar är 2 är lite!
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Grejen är den att dom lovat originalskivor och inte hållit detta så dom verkar vara kriminella.. Jag hade polisanmält dom direkt samt krävt pengar tillbaka..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.