|
|
|
|---|---|
|
Jag förmodar att biltransport ärdet är det enda lagliga sättet att komma dit när interimsförsäkringen inte länger gäller på exportplåtarna man köpte i Tyskland ? Ngn som har blivit stoppad av länsman ? Hur gör ni andra bara att åka till besiktningen och låssas att det regnar ? Henrik | |
| japp, ifall du blir stoppad får du bara böta 800kr | |
|
Eftersom det är tillåtet med t.ex. fordon belagt med körförbud att köra kortaste LÄMPLIGA väg till ( och från) ASB borde detsamma även gälla för transport till och från reg besiktingen ( frågan om det skall vara skyltlöst eller export plåtar på är en klar kantboll..) Har du däremot får 3a ( körförbud) vid besiktningen MÅSTE bilen bärgas/trailas hem, INTE bogseras.... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Det enda lagliga sättet i ditt fall är att ta den på en transport. Visst kan man chansa om man bara riskerar 800:- i böter, men vad kostar det om det skulle hända något på vägen? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jeppe: vad är problemet?? att bilen "saknar svensk identitet" eller att den är oförsäkrad?? Problematiken borde väl vara densamma med ett fordon med körförbud p.g.a. av utblivrn besiktning eller?? Vad blir man fälld för?? oregistrerat fordon eller oförsäkrat ( eller bägge??) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Länsförsäkringar mfl. säljer en-dags trafikförsäkring som inhandlas för ca 200:-. Kravet är dock att man visar upp ett intyg på att man har en bokad tid för reg. bes. Jag lät besiktningsstationen faxa detta direkt till det lokala försäkringskontoret, på försäkringsintyget står då datum&chassinr. /Katten |
|
|
Jesperado: Vad är det som kostar på vägen? |
|
| Aah du menar utan trafikförsäkring! | |
|
Det går att åka lagligt till registreringsbesiktningen utan skyltar. Ring bara Bilprovningen och be dom skicka "Bevis om avtalad tid", som gäller för färd med oregistrerad bil till och från registreringsbesiktning. Ett sådant dokument fick jag för att kunna köra dit min 540 som jag tog hem på biltransport och alltså inte hade några skyltar alls till. Därutöver måste man komplettera med en trafikförsäkring enligt ovanstående. Mvh /Janne |
|
|
Bevis om avtalad tid och trafikförsäkring funkar bra. Annars kör man med ett oregistrerat, oskattat och oförsäkrat fordon. Om det kostar just 800:- vill jag låta vara osagt, det var "m5rocks" siffra... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Kanoners, då vet jag hur jag ska göra, tack. Henrik |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Det kostar 800 kr, fått böter, men som Janne södermans säger, "bevis om avtal tid" funkar, har kört på det mellan Uppsala till Gävle för att reg bes.. Vad gör man inte för att få en bra tid :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.