|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder, vart är det smart / smidigt / fungerade att ta olja till turbon? Tacksam för svar. "blao is the name of the game!" | |
| Under grenröret på sidan av blocket sitter det en oljetrycksgivare riktad neråt. Skruva ut den och sätt ett tkors där eller strunta i den helt o hållet. | |
|
strunta i oljetrycksgivaren?? knappast ett bra råd..kör med T-kors, tror tillochmed Biltema har grejer som passar.. |
|
|
japp, det har dom men du måste bygga en liten förlängning annars tar T-korset i i blocket när du försöker skruva i det. mvh JImmy -kan du svänga kör du för sakta- |
|
| powerpak: Det är nog ganska så kört redan om oljetryckslampan börjar lysa.. | |
|
sant, men du kan eliminera ännu större skador om du nu hinner slå av i tid.. och har du ingen indikering kanske du kör en sväng men nästan noll i tryck.. kanske om jag hade en oljetrycksmätare annars skulle jag inte ta bort den, men alla gör ju som de vill.. eller hur.? |
|
|
Vi har redan andra oljetrycks mätare, i form av Wikas manometrar. Så det funkar rätt okej ändå. - En fråga, kan man ta tryck från returen efter olje kylaren? Jag har funderingar på för och nackdelar där, och varför det inte alls skulle funka. Tipps? "blao is the name of the game!" |
|
|
Nej ta inte från kylar returen. När oljan kommer ut från turbon som snurrar med c:a 10 000 varv är den som lödder bara, och det vill du väl inte ha i det övriga smörjsystemet...? Länk www.reptil.nu |
|
|
B1: Det stämmer, det var bara en tanke och en fråga. 10.000 rpm, räcker det? :P "blao is the name of the game!" |
|
|
Hehe... nej det räcker inte! ;-) Länk www.reptil.nu |
|
|
det är väl snarara 100,000 rpm det gäller ;) ///JOhan |
|
| Går det att borra i tråget utan att ta ner det, tänkte i så fall sätta dammsugaren bredvid borren så att inte det kommer spån i motorn? Inte kul å plocka ner på min 325iX ... | |
|
haha nej de kommer alltid i lite spån.. Så lat får man inte vara behöver ju inte ta ur motorn helt. Bara lyfta lite.. Men sätt den i oljepluggen annars har jag gjort. Men om du har en monster dyr turbo ska du nog ha en riktig avrinning för de kan ju bli motstånd där till viss del. Men mitt agg kostade mig 400:- så de känns som de kvittar inget annat kommer hålla ändå :)!!! Men jag vet en som kör med att ha returen i olje pluggen de funkar kanon sa han. Men har man en dålig turbo så ska man inte göra de för får den mera motstånd släpper tätningarna igenom mer olja ju. |
|
|
Du ska se hur trångt det är.. Mmm.. Ska fundera på det där lite.. Ska till en hydralig firma i morgon så ska vi se vad dom har för alternativ för genomgång i metall. Annars så sätter jag den i pluggen.. Mitt agg kostade 900:- /Daniel |
|
|
Är du riktigt lat så att du inte tar ned tråget och vill vara galen professor: Damsugaren, FETT på borren då brukar mycket av spånen fastna på borren istället. - Men det kommer ju alltid spån. "blao is the name of the game!" |
|
| Hmm... Skulle ta ner tråget om det inte var så ooootroooligt trångt, hade det varit en vanlig 325:a så skulle jag inte tveka. Tråget är tvådelat på iX och halva sitter framför styrväxeln och havla bakom. Måste typ lyfta ut motorn för att får bort det. | |
|
danragn: I knöw, var en IX vi byggde på i sommras. Kalla oss dumma, knäppa eller vadsom helst. Vi gjorde så att returen fick gå med lutning nedåt till röret mellan toppen och blocket där avrinningen var. - Hur nykter det är är ju en annan femma... |
|
|
haha............... //Robban "Det finns inget jag inte KAN, bara saker jag inte lärt mig än" |
|
| ähhh kommer nog på nåt =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.