|
|
|
|---|---|
|
Länk 240hk för det dära lilla, borde väll snarare vara 200hk max? Mvh Mattias | |
|
Som du säger själv så borde det inte vara mer än ca 200hk max. Ett chip kanske ger 5hk ungefär! |
|
| instämer!! | |
| Vilken optimist... Men om det där stämmer så har jag ju nästan 170-180 hk.. ;-) | |
| Ha ha jag hade ett av dom värre chipen i min 325:a och jag fick bara upp den till 206 hk + sportsystem m.m. vem vet jag kanske satt på 380hk. synd i så fall att jag sålde den. | |
|
"Ha ha jag hade ett av dom värre chipen i min 325:a " vore kul att veta hur du resonerar när du säger "ett av dom värre?." antar att du testade många chip och bromsade den efter monteringen av dom?. /mvh jocke |
|
| Stensth , det beror väl helt och hållet på vad det är för chipp eller ? han hade juh dessutom bytt ut sina filter och om det inte är världens sämsta sunk chipp så ger det väl garanterat ge mer än 5 hk ? | |
|
Stoffe Krusell: Tror du verkligen på allvar att han kunnat få ca 50hk med ett chip, filter och en slutburk? Vad menar du med att han bytt ut sina filter? Vad jag vet så sitter det bara ett luftfilter på denna motor, men du kanske tänker på oljefiltret? Klart att det kanske kan ge några hästar om det är igensatt med mera! *ööö, tror inte de va?!* Vore roligt att se resultat på det att han har 240hk i sin motor, helst skulle den vara bromsad innan och efter han monterat chippet för att verkligen kunna se skillnaden. Ett chip för sugmotorer ger sällan inte så många hk kanske 5-10hk, defenetivt inte mer. Sitter det vassa kammar i den motorn så skulle ja säkert kunna tänka mig att han kan närma sig den siffran han anger. 50hk är inget man bara får i en bil heller när man byter kammar, det är mer som måste göras för att komma upp i det. En turbo-motor är lättare att komma i säg 30hk via endast ett chip. Men sen finns det grejer som måste bytas om man vill ha mer hästar i en turbo-motor, beroende på vad tillverkaren har satt i för grejer orginal. Inte säkert att luftmängdmätare/mapsensor klarar av den ökade effekten utan måste bytas med t ex spridare. |
|
| ok JAG vinglar till på cyckelbanan kanske. Jag har fått beskedet att ett riktigt chipp i min bil skall ge mellan 20 och 25 hästar o visst e det väl skillnad på hans och min motor iofs..(men enligt tabellen skall effektökningen bli där ngnstans även på 325:an hehe jag har ingen större effarenhet av chipp men det där med oljefiltret var lågt grabben .. Och 50 hk med chipp o filter tror jag inte heller på heltklart inte | |
|
Att du ska få mellan 20 och 25 hästar är nog bluff och båg det med. Be att få bevis i form av bromsning före och efter! Bilen: Länk |
|
|
kan 12 -15hk stämma ? det erbjudandet har jag fått på stället jag tänker lämna in bilen |
|
|
Mellan 0-5 är nog att vara realistisk. Det påstås alltid ge 10-20-30 hästar men några bromspapper på en chippad sugmotor har aldrig setts till! Jag vet en tråd här på forumet för några månader sen där en chippad M3:a tydligen bromsades till 1hk mindre efter monterat chip. (dvs +/-0, siffran får nog anses ligga inom ramen för ev. mätfel vid själva bänkningem) En 328 med M3 extraktor, 325 insug + avgas och mappning kan nog komma upp i 25-30 hk+ gentemot de 193 på pappret. (Någon som bromsat motsvarande modifiering kanske?) Jag tycker det är intressant att kolla vad Alpina, Schnitzer, Hartge mfl gjort för modifieringar på std BMW motorer för att få marginellt mer än de 25 chip-hästar man hör talas om ibland. Tänk på det.... ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
| Säger som de andra i tråden, be att få bevis på att du verkligen får de garanterade hästarna... Kanske be chiptillverkaren att de står för bromsningen både före och efter chippet är monterat! | |
| Ok grabbar jag lyssnar på er och skall försöka återkomma till denna tråd efter chippningen och filterbyte med vad resultatet blev tack ändå för era pessemistiska men säkert tänkvärda och sanna råd. (Kan det vara så att nyare bilar är mer mottagliga för chipp och ge mer effektökning än äldre bilar? ) | |
|
Jag har samma trim i min bil och visst ger det väll lite effektökning, får man väll hoppas iaf... JWR-chip, väl avskärmat JR öppet luftfilter och Feritta sportavgas Men +50hk är det knappast, snarare som de andra i tråden säger ~10-15 kanske |
|
| Additionsregeln verkar alltid gälla vid trimning.... | |
|
Alpina borrar väl upp volymen? Bilen: Länk |
|
|
+ extraktor, kamaxlar(-el), portning av topp och insug, andra kolvar (även när det inte är fråga om borrning äldre B10 motorn t.ex.), optimering av styrsystem, sportkattar och avgassystem. Dessa modifieringar ger exempelvis ca 40 hk på en M30 3,5 liters motor, utan att det borrats. |
|
|
Man kanske skulle köpa bilen om han går med på att dra av tusen pengar per hästkraft som saknas vid bromsning? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.