AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
730

skratta eller gråta???

Erfarenheter...

Efter att flyttat ifrån Lund till Malmö samt gått ifrån bonusklass 7 till 6 höjs premien vid förfallodatum från ca 7000kr till 13500kr! Försäkringen är en helförsäkring i folksam på en importerad bil utan startspärr. Efter att ha ringt runt till andra bolag utan större framgång ringde jag slutligen upp folksam och började ifrågasätta premien föreslår de en folksam/ok-försäkring med ny premie på 7389kr.

Med ord sänker samma "försäkringskonsult" premien med över 6000kr!!!

Kan också tillägga att Sockenbolagen inte tecknar försäkringar i storstad samt att Zurich inte bara kräver 4 försäkringar utan också att en av dessa rör eget boende (dvs minst bostadsrätt)

skall man skratta eller gråta?

Efter att flyttat ifrån Lund till Malmö samt gått ifrån bonusklass 7 till 6 höjs premien vid förfallodatum från ca 7000kr till 13500kr! Försäkringen är en helförsäkring i folksam på en importerad bil utan startspärr. Efter att ha ringt runt till andra bolag utan större framgång ringde jag slutligen upp folksam och började ifrågasätta premien föreslår de en folksam/ok-försäkring med ny premie på 7389kr.

Med ord sänker samma "försäkringskonsult" premien med över 6000kr!!!

Kan också tillägga att Sockenbolagen inte tecknar försäkringar i storstad samt att Zurich inte bara kräver 4 försäkringar utan också att en av dessa rör eget boende (dvs minst bostadsrätt)

skall man skratta eller gråta?

MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Jaa, den branschen är inte helt seriös...

Jag bor också i Malmö innerstad, men fick än bättre pris hos Länsförsäkringar. Om man är helkund tar de importerade vagnar - hos dem kostar min sex år nyare bil 7600 kr om året. Kanske kan du komma ner lite ytterligare i pris Jonas.
netsix
Dom har ju tyvärr bildat en kartell verkar det som. Dom påstår att det är högre skaderisk på importerade bilar, kan det bero på att det finns så många imorter idag så att det överträffar antalet svensksålda bilar, vet inte om det är så men....Dom är även hårda på att alla nycklar finns annars måste man sätta dit startspärr så ingen kommer och hämtar bilen, men den risken är väl lika stor om man köper en bil sverige av en mindre seriös person, eller? . Nej, egentligen borde man köra igång ett kooperativt försäkrinsbolag för bara imorterade bilar så dom fick lite konkurrens då skulle dom nog ändra sina krav lite.

/netsix
netsix
Såg att jag glömt p i import 2ggr, ursäkta.

/netsix
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Var MYCKET glad att du inte flyttade till Stockholms innerstad.
Ang. Sthlm innerstad förmodar jag att du har rätt, bor dock i Malmö innerstad vilket inte verkar vara optimalt utifrån ett försäkringsperspektiv... Misstänker att Malmö kommer som god 2:a efter Sthlm, eller?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.