AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.034

Handbroms....nicht.

Visa användare
879
mageng
528iA -99
Jag måste besiktiga min 735iA och har upptäckt det ytterst ovanliga fenomenet att handbromsen inte tar alls.

Är det nån som vet om det är nån enkel justering? Eller måste man byta backar eller nåt?

Kartoffeln und sauerkraut - Jawohl!
BMW-Yoda
Är spaken helt slak? Då kanske vajrarna är av. Annars kan man justera backarna via ett hjubultshål, jag har för mig runt klockan 4-5. Lys med en ficklampa in i hålet, så ska du se en liten krans. Pilla med en lämplig mejsel på kransen uppåt eller neråt så justerar du backarna. Kan även vara så att denna mekanism kärvar. (Har varit så på alla jag försökt med). Då får man snällt plocka bort belägg,ok,skiva. Plocka bort backarna och smörja upp justeringsmekanismen. Kan rekommenderas med fördel att ha nya backar i beredskap i detta läge, då gamla ruttna backar har en förmåga att tappa bromsbanden vid minsta åverkan.

BMW-Yoda
Bengt-Magnus W
Tackar. En polare sa att det funkade så på Volvo och troligen på BMW. Nu är det bekräftat. Det gäller att samla info innan man börjar skruva... =)
Får köpa nya backar idag.

Är det så att man behöver speciella verktyg som avdragare om man måste demontera?
Hej!
Det är bara att börja skruva eftersom det inte behövs några spec.verktyg..

lycka till...

Livet Leker!
Säger Peter!
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Fixat handbromsen nu. Bromsbackarna var helt slut, bara att byta. Justeringen funkade bra däremot.
Nu biter den =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.