AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
802

325 E36 ruskande koppling, svänghjul...

Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Har bytt kopplingen på en E36 325.... Det blev en hårdare tryckplatta samt en ofjädrad sinter... Se bild... Länk
Svänghjulet är std dubbelmasse....

Problemet...... När man åker iväg lite snällt så ruskar det och skramlar precis som att svänghjulet sitter löst, alternativt kardan. Ska kolla kardan imorgon.

Hur som helst jag är rätt säker på att allt är OK.... Att jag har monterat allt rätt osv. Ruskningarna uppstår endast vid lågt varvtal och smyg på kopplingen... Om man ATTACKERAR lite mer så går det fint och utan rusk.

Någon som har en ide vad det är för fel?

Mvh Jesper
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Tjena Jesper!

Har precis samma symptom på min bil. Vet inte om du kommer i håg att jag nämnde det för dig tidigare.

Det första jag tänkte på när jag hörde det var att man har glömt att dra fast någe... Men precis som du så var jag också säker på att allt var draget. Jag har fortfarande inte hittat någe fel.
Då har jag även bytt växellåda en gång och kollat bultarna till svänghjul och tryckplatta en extra gång. Samt alla skruvar på kardan.

Man får väl helt enklet sluta med fegstarterna.... 5000 varv sen sidstäppa kopplingen!! ;)

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
e30Turbo
Tjena Jesper...
Jag hade likadant när jag satte i en ny sinterkoppling, den betedde sig exakt likadant, fråga runt lite här på jobbet o alla sa att det kan uppstå sådana vibrationer när den ej är riktigt inkörd.
Vibrationerna på min har blivit betydligt mindre ju mer jag har kört så det går säkert helt bort med tiden..

mvh: patrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.