|
|
|
|---|---|
|
Nu har även min backlucka börjat att strula. Den går helt enkelt inte öppna längre på normalt sätt. Men när man öppnar den med hjälp av nöd öppning så drar den igen luckan på normalt vis när man ska stänga den. Men när man ska öppna den som vanligt så öppnas den bara lite men inte så mycket att den släpper från låsning. Man hör och känner hur motorn jobbar. Är det motorn som håller på att ge upp eller är det någoting annat kabel brott kanske? Ska också säga att glasbakrutan har inte gått att öppna på 1 månad ungefär. Jag misstänker själv kabelbrott,men tänkte höra först här innan man börjar riva. Bilen i frågan är en e39 touring. "Riktiga män luktar diesel" | |
|
Har idag haft upp och kollat,det var el motorn som hade pajat. Eller snarare den gängande plast axel som sitter där som hade gått av. Men jag har fortfarande problem att inte glas bakluckan går att öppna "Riktiga män luktar diesel" |
|
|
Jag hade samma problem på min. Några kablar i vänstra gångjärnet hade vickat av. Kolla mektipset jag gjorde med fix av avvickade kablar på touringklubben.com Länk När man inte kan öppna glasluckan så får man bryta sönder täckplasten runt kablarna för att komma åt. Men den kostar bara 16kr på BMW så det är ju inte så blodigt. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Okej,ska kolla det. Var lite rädd att bryta sönder täckplasten men kostar den bara 16kr så går det ju bra =) "Riktiga män luktar diesel" |
|
|
Nu har jag hittat felet,var mycket riktigt 2 kablar som hade gått av vid gånjärnet. Men jag slapp bryta sönder täckplasten,genom att det var kabelstammen som gick på gångjärnet till bakluckan alltså inte glasbakluckan. Nu funkar det som det ska i allafall =) "Riktiga män luktar diesel" |
|
|
Kul att det löste sig iallafall! ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Jag har antagligen samma problem, motorn låter och det rycker i axeln. Hur fick du lös motorn, gick det att fixa den eller..? |
|
|
Det finns två motorer en till låset och en till soft closen. Den motor som hade gått sönder för mig var den till låset (ställmotor heter den i etk). Den sitter i själva bakluckan,motorn till softclosen sitter i bak balken. Tror det blir svårt att fixa motorn helst om den gängande plast axeln har gått av. Men det är inga problem att byta den själv kostar ca 600kr. Men kolla först att det är den,öppna bakluckan och tryck in låsbygeln. Sen trycker du på hantaget till luck öppningen,utan att stänga bakluckan. Och då hör du ganska väl om det är den motorn som rasslar(Den sitter just vid låsbygeln) "Riktiga män luktar diesel" |
|
| För 2 år sedan limmade jag ihop min gängade plastaxel. Fick bryta isär ställmotorenheten. Den var inte gjord för att repareras. Limmade axeln och tejpade ihop resten och det håller fortfarande. I sammband med den "reparationen" upptäckte jag att bakluckan börjat rosta inifrån och fick därmed en ny på rostskyddsgarantin precis innan den gick ut!! Så har du isär bakluckan så kolla NOGA efter rost. | |
|
Hittade ingen rost men efter att lyckats pilla bort de knöligt sittande små "thorax" skruvarna, så får jag ändå inte bort mojängen. Ska fixa en liten tång för att klämma ihop och förhoppningsvis kunna få loss axeln. |
|
|
Hej! Jag ska väl tala om hur det gått, testade att limma ihop axeln ett antal gånger sist med super exoxy vilket inte heller höll. Plan två blev att borra ett litet hål i båda riktningarna, slipa ner skallen på en liten skruv och därefter skruva ihop. Satte på lite lim runt "fogen" också. Det funkade bra i en vecka, sedan slutade motorn som drar igen luckan att jobba, phhust :( Fick den att köra ngn gång genom att försöka stänga typ 20ggr. Så HJÄLP igen, är det ngn som har ngt tips för detta? kanske blev glapp i ngn kabel. Provade att dra ut och stätta i kabeln till öppningsmotorn utan att det hälpte, så glappet är nog inte där iaf. |
|
|
Länk Ny ställmotor är nog receptet... /Udo Dirkelsniff |
|
|
Hej! Igår när jag skulle öppna min baklucka lät det som en kulspruta från låset. Luckan hamnade i ett mellanläge (varken helt öppen eller helt stängd), jag försökte att trycka till luckan så att den skulle låsa igen men utan framgång. Jag blev tvungen att krypa in via baksätet och fippla fram nödöppningen. Jag läste sedan på kvällen i detta forum och satsade allt på att det var ställmotorn som var kass. Idag åkte jag in till BMW i Karlskrona och köpte en ny ställmotor (67118368196) för 655:-, åkte hem och bytte den. Nu fungerar allt som det ska igen. Jag vill passa på att tacka alla för att ni skriver i detta forum, det har sparat mycket problem för mig när det gäller felsökningar. / Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.