AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
738

Centrallåset löpte amok!

Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Batteriet var urladdat och jag fick starthjälp med kablar av en annan bil (BMW såklart :-)). Innan jag hann försöka starta min bil började samtliga centrallåsmoterer i dörrarna att tjuta högt (har en sedan). Alla utom förardörren som var upplåst. Resten av dörrarna var låsta eftersom jag hade lite ström.
Jag bröt strömmen några sekunder och när jag kopplade på den igen var det tyst. Bilen gick igång och allt verkade frid och fröjd.

Men nu är problemet det att bakdörrarnas centrallås fungerar inte (kan dock surra ibland). Höger framdörr fungerar men surrar varje gång man låser upp.

Vad kan ha hänt? Har jag lyckats bränna sönder ett par motorer eller är det nåt annat?
Tacksam för idéer och svar!
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Har nu rivit höger dörrsida fram och plockat lös centrallåsmotorn. Har även demonterat motorn och upptäckt att den har stått och slirat sönder ett kugg på ett plastkugghjul. Detta hände nog när motorn stod och tjöt som jag beskrev tidigare. Motorn fungerar dock fortfarande.
Det surr som uppstår från motorn när man låser upp beror på att den står och nöter nån sekund i ändläget efter att den har låst upp.
De två givarna som sitter i centrallåsmotorn har jag mätt och de fungerar.

Frågan är då:
¤ Varför står motorn och nöter i ändläget? Är det centralåsenheten (databox under handskfacket vid ABS-enheten) som spökar?

¤ Kan en BMW-verkstad enkelt felsöka centrallåset på liknande sätt som ABS eller airbag och vad tar de isf för det?

Är det någon som kan hjälpa mig med detta, jag är verkligen totalt förvirrad!
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Har nu även plockat bort centrallåsets styrbox. Det är inte allt för rolig elektronik där, fattar inte mycket av det som sitter där. Dock inget synligt fel. Inga defekta lödningar t.ex.

Vad gör man nu?

Finns det inte någon som har teorier eller tips på vad som kan ha hänt?
kn
7
knottan76
Bmw 316i-93
Tja!

Jag har en bmw316-93 sedan.

Mitt c-lås gå bara att låsa manuellt, bagaeluckan kommer jag inte ens in i. Tanklocket kommer jag bara in i med hjälp av en skruvmejsel om inte låset får för sig i bland att funka som det kan göra i bland.

Jag lämnade in bilen på el & Diesel, det har varit många turer in utan att de hittat felet. Nu tror de att det är styrdoningen till c-låset. Ny kostar 2-3000:-.
På skroten finns det massor av styrdoningar, men det måste vara den exakta så s
se bara till att ha styrdoningen med dej eller skriv av numret och se till att uppge rätt bilmodell och årsmodell så det blir rätt.

Knottan76
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.