AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.339

Byte av drivknut på 325 E36

Har en 325 E36 som efter ett brak endast drev på enda sidan. Efter att lyft bilen såg jag att endast ena hjulet snurra, men båda driv axlarna. Därför antar jag att det är en drivknut som är slut. Kan detta stämma? skulle vara tacksam om någon kan förklara hur ett byte av drivknut sker.
mvh
Drivaxeln sitter med sex skruvar med torxskalle mot diffen, minns inte storlek. Mot hjulet sitter den pressad i splines och med en stor mutter från utsidan, minns inte storleken där heller.
Om du lossar skruvarna så går det att vinkla ner axeln under diffen. Jag tror du måste lossa krängningshämmaren i bakkant också för att få ner axeln tillräckligt långt. Sen är det bara att lossa den stora muttern och knacka ur axeln ur splinesen. Det kan vara bra att lossa den stora muttern innan du lyfter bilen från golvet då den kan sitta ganska hårt.
När jag har bytt så har jag köpt drivaxlar på skroten, ca 1200 spänn.
Tack så mycket! vilken typ av verktyg används för att skruvarna med torxskallarna ska kunna låsas?
Du använder hylsor för skallar med utvändig torx. Storlekarna heter E och en siffra, kanske är det E8? Torxbits för skallar med invändig torx heter H och en siffra.
Jag tycker det är enklast att använda långa förlängare och jobba ute där hjulet sitter, det är lite ont om svängrum om man jobbar underifrån.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.