AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
652

varför spökar elen när det e kallt?

Crusty
Tjena! Har liten fråga bara! Klarar inte en E36 en svensk vinter eller? Mitt elsystem ahr klyddat o spökat så fort det blir kallt! Cupelyset slocknade inte, mitt c-lås som aldrig funkat började funka för att sen lägga av, mina dimmljus som inte riktigt ville funka funkade för att sen slockna igen (beror nog på ett jordningsfel!) Sen har ju mina gasdämpare till motorhuvet frusitsönder, är väl ett ganska vanligt fel på denna modell! Sen måste jag säga att E36 är en riktigt usel vinterbil! Den liksom känns lite ostadig när det kommer snö.
Men egentligen undrade jag bara om kylan kan påverka elsystemet??

"The Blue BMW"
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Nej, elektroner bryr sig inte så mkt om vad det är för temperatur, dom åker fram och tillbaka ändå (till skillnad från gamla bilar). Temperaturväxlingar är däremot ALDRIG bra i el-sammanhang. Växlingar innebär att det uppstår kondens och fukt. Detta leder lätt till lite överslag, krypströmmar, kassa anslutningar och allsköns annat helvete. Men du får väl glädja dig åt det lilla. Det var väl skönt att ha centrallås i ett par timmar? ;)
Kan inte påstå att jag har sett samma "mönster" på mina bilar. Temperaturväxlingar har du året runt i synnerhet i motorrummet och vid 12V är egentligen inte krypströmmar något stort problem, reella överslag kräver t.ex betydligt högre spänningar. Givetvis skall kontaktdon och anslutningar vara av bra kvalité och i någorlunda skick, borde inte vara nåt stort problem i en -93:a
Elektronik däremot kan vara uppvisa temperturberoende fel, jag skulle söka någon gemensam faktor här för dina problem, t.ex ljusmodulen (LKM). Är helelektronisk i nyare modeller, troligtvis relästyrd i din, men med viss elektronik ändå på kretskortet med reläerna.

FP
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Alla har vi ju olika erfarenheter, men i alla fall i Göteborg där jag kommer ifrån blir det mycket fukt på vinterhalvåret. Krypströmmar blir ett problem i elektronikboxar och annat eftersom det ger taskiga signalnivåer på både analoga och digitala signaler.
Kan nog instämma i att det är mera fukt en torr kyla här i söder, ja!
Och in i elektronikboxar skall ju inte fukten få lov att komma, de skall vara täta. Ev. kondens är ju förvisso rent "vatten", kretskort skall vara lackade osv. Ibland har man lite silca för att ta hand om ev. fukt. Men visst, fukt på fel ställe kan ställa till det. Jag har jobbat en del med elektronikservice under c:a 30 år, och min erfarenhet är nog att "man made" ingrepp av olika slag har ställt till med en hel del, om du förstår hur jag menar.
T.ex (nu kommer ett fult ord) CRC 5-56!! Usch och fy vad detta har ställt till med.
Miljön i bilar, båtar och i många industriella sammanhang är ju inte ideell för el och elektronik, men trots allt tycker jag det funkar rätt bra som tur är.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Iofs så är väl elektroniken i bilar inte av den allra högsta klassen som typ försvarets och flygets.
Men visst krånglar det men egentligen inte själva elektroniken utan alla komponenter som är anslutna till elektronikens insignaler, Dvs dåliga kabelanslutningar
ärgiga jordplintar anslutningsdon som är av olika legeringar och material som utvidgar sig eller krymper olika vilket leder till dålig förbindning samt att miljön som vibrationer, dåliga väger etc gör oddset
att det ska funka klanderfritt egentligen mycket lägre än vad man är medveten om.Jag är faktiskt förvånad
att det funkar så pass bra som det gör.
2 st bekanta har idagarna fått samma "fel " pga kylan,
Airbaglampan har blinkat och i bland lyst konstant, men "problemet försvann när bilarna kom in i värmen.
Det ena en SAAB 9-5 det andra en MB-300TE fouromatic.
Så visst "spökar" det ibland och förmodligen får man vänja sig vid det ju mer funktioner som byggs in i våra bilar.
MVH

Hasso
Crusty
tack för svaren det kan ligga en hel del i det ni säger, jag tror ock¨å att det kan vara nån fukt som ligger o kryper! Igår när jag skulle låsa upp min bill vägrade bakdörrarna öppnas manuellt! NIX det gick bara inte! jag hade sällskap och alla skulle in i bilen men det gick bara att öppna framdörrarna vilket var något pinsamt! När vi litesenare på kvällen skulle göra ett nyttförsök att öppna bilen provade jag först att låsa upp på passagerarsidan och då låste alla dörrar upp sig utom min, men när jag skulle dra ut nyckeln låste den dörrarna igen! jag fattade ingeting! jag fick lura c-låset och dra ut nyckeln väldigt fort. Sen fortsatte den att leka för sig själv och jag, min tjej hennes kompis bara skrattade och kunde lungt konstatera att min lilla bil lever ett eget liv och gör precis som den själv vill och det var bara att innfinna sig i det!
Det är ändå ganska ball när man tänker på det det!
jaja, vi får väl se om bilen uppför sig bätrre igen till våren!

"The Blue BMW"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.