AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
689

Rengöring av lamdasonden??

Le
169
Leffe75
Audi A4 2,0 TFSI Quattro avant -09
Hej!
Har ett problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med:)
Tycker att bilen drar ojämt ibland, trycker jag full gas vid lite lägre varvtal så svarar den inte riktigt på gasen utan drar ojämt upp mot 6500 varv, inte förren vid ca 4500-5000 varv så kommer kraften och då känns det nästan som att man får en "turbokick"!!!

Kan det löna sig att rengöra lamdasonden? Någon som har nåt annat bra tips.

Bilen är en 525:a -94.

Tacksam för svar.

Leffe

Kör så he ryk!!!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om du tror att det är lamdasonden som är problemet
så kolla först så att det inte blivit "rost i gängorna så att den förlorat kontakten mot jord ett mycket vanligt fel på flertalet bilmärken som i de flesta fall orsakat ett lamdasonds byte i onödan.Det blir så
när de flesta märkesverkstäder bara är "reservdelsbytare"
numera.Jag vet flertalet bilägare som dragit en extra jordkabel till chassiet från lamdan då grenrören inte är den bästa jodningsplatsen på bilen.
De har lindat en skalad kabel runt mutterfästet och klämt åt med en slangklamma sedan till karossen.
Men vid jordfel så brukar bilens elektronik ställa om sig till "nödstyrning"kallas olika på olika bilmodeller
samt ge en indikering för det.
Det kanske inte är svaret på din fråga men ändå ett tips.I ditt fall så tror jag på nått annat fel "bränsle tryck eller bränslefiltret eller pump, dåligt tändkablage eller dyligt.
MVH

Hasso
M-
134
M-Auto
325i -06 E90
523i (530i) -10 F10
Hade ett liknande problem för något år sedan på en 525i -95. Då hjälpte det att plocka bort batterikabeln när motorn var kall och låta kabeln vara av i ca 30 minuter. Därefter monterade jag batterikabeln på nytt och startade bilen och lät den gå på tomgång tills rätt arbetstemp uppnåtts, därefter körde jag bilen som vanligt i ca 5 mil, efter det gick bilen bara bättre och bättre. Det som händer är att insprutnings "datorn" tar in alla värden på nytt och ställer in sej på nytt med de nya värdena (temp, luftmängd osv). Tipset/förklaringen fick jag av en BMW verkstad i Halmstad.
samma sak för mig..

There could only be one...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.