|
|
|
|---|---|
|
ja som rubriken talar, när jag vrider på ratten vid låg fart så gnäller det till, låter som en sårad dinosaurie.. vad exakt är det och hur fixar man det? gissar att det är nåt strul med styrservon... | |
|
Kanske så enkelt som att kolla nivån i servokärlet. Mvh Dic. |
|
|
Tror som Dic, säkerligen bara att du har låg vätskenivå till servon. Fyll på! Om det inte hjälper att fylla på så kan det vara en idé att byta vätskan helt. I sällsynta fall så kan det vara pumpen som gett upp, men det händer som sagt inte så ofta Lycka till! Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
|
Hade samma ljud förra sommarn, det blev något värre när motorn var varm. Lokaliserade ljudet till en arm från styrningen som gick in i servot, satte på ett riktigt långt förlängninsrör på en sån där flaska 5-56 och sprutade in där armen gick in i servot tills det började droppa ut, sen tog jag linolja (på tryckflaska) o gjorde samma sak igen. Smorde även upp diverse knutpunkter på styrarmar. Ljudet försvann mer o mer, nu är det säkert ett halvår jag hörde nåt gnäll från styrningen... Mvh |
|
|
Till slut gnällde det om styrningen i lite högre farter också, det var då jag gjorde ovanstående som en sista utväg innan renovering. Men kolla upp oljenivån i servot först såklart, om den är OK så får du nog göra samma sak som jag... |
|
|
sorry jag är N00b vart kollar man vätskenivån i servon? finns det speciell olja till det? vad ska jag fylla den med så att säga.. tack för hjälpen! |
|
Scheckheft |
Hej Länk till servobehållaren: Länk Du har inte läckage från gummislangarna? Ganska vanligt fenomen. Du har förmodligen ATF olja (rödaktig färg) i din behållare. Mvh Scheckheft/bmwe38.info ___ Länk |
|
Jag hade detta problem för några år sedan, och det hjälpte inte att fylla på olja. Eftersom jag var utomlands fick jag lämna in den på verkstad. Det gick på cirka 1,300 kr och jag har för mig att dom bytte pump. Ljudet lät som om det var kavitation! DVS ett skärande ljud. På min 735:a lät det mer eller mindre hela tiden, så det var nog ett allvarligare fel. Vixit, dum vixit, laetus |
|
Helga |
På min E34 var det packningen till styrservot som läckte. Så det var för låg nivå. Helga |
|
har liknande tendens på min, lixom knarrar vid större ratt utslag... Vätskan på topp, bytt två gånger (ctf7.11) /Thomas |
|
| Hade samma problem med min 730 v8 -92:a och prata med Aros Auto. De sa att de var ett stag som gjorde lättet och att det bara var och köra eller att byta då det inte hjälpte och smörja upp det. 200mil senare är ljudet nästan borta men det låter mycket högt och är otroligt irriterande. Många som tror att bilen ska gå sönder runt hörnet. | |
| kollat upp servovätskan, den va inte helt tom, fanns en tredjedel kvar. så jag tror inte att d hjälper om jag fyller på, ska nog ändå göra det och se vad som händer, det är faktist jätte irriterande även om det inte råkar vara något viktigt som AEG skrivit. | |
|
Hej. Kolla om du har klapp i länkarmarna,(spindellederna) kan ge upphov till ett skärande och "torrt" ljud vid rattutslag samt fjädring. (Som ett alternativ till servo problem). Mvh Skalman Lack o Rec |
|
|
klapp=glapp :-) Mvh Skalman |
|
|
Hej, har precis haft min 735:a hos Bil&Teknik i Åkersberga för samma symptom. Dom bytte ett parallellstag i styrningen vilket var boven. Pris på staget c:a 1 100:- Håkan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.