AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.129

alpina=mycke olja

bmw alpina b3
nu till en fråga har märkt att min alpina b3 3,3 -99 8000mil (har haft bilen i ca 10 dagar ) förbrukar bra (mycke )med olja är det helt normalt på alpina bilar??? har jag hört någon säga att man ska fylla på mellan service med ca några liter ! jag tycker det låter för mycke o man undrar om någonting är fel någon mer som har så eller är det bara jag mvh

st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Med några liter tycker jag låter alldeles för mycket!
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Enligt Alpina är det godkänt med en oljeförbrukning på upp till 1 liter / 100 mil. Det är dock ovanligt att bilarna drar såpass, har du problem med hög oljeförbrukning så brukar det hjälpa med ett byte från Castrol SLX som är rekommenderad olja till Castrol TWS.

***BMW ägare är nutidens arrendebönder i försäkringsbolagens feodalsamhälle***
bmw alpina b3
har castrol slx 0w-30
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
fick av misstag i SLX i min också vid en service, vilket resulterade i markant ökad oljeförbrukning. Nu när jag bytt tillbaka till TWS 10w60 så drar den åter igen i princip ingen olja.

bmw alpina b3
varför drar den mer med slx0w-30 än 10w-60 mvh
Oljan är mycket tunnare och kan därmed (enkelt och lite slarvigt uttryckt) lättare glida förbi ventilstyrningar, kolvringar osv. och därmed hamna i förbränningsutrymmet = ökad oljeförbrukning.

Helt normalt på alla prestandabilar.

Kanske särskilt Alpina och alla andra bilar med höjd kompression.

Att använda sig av TWS med 30-60w är bra för dessa bilar. Ge motorn ordentligt med tid för att värma upp oljan bara. Oljan bör vara minst 70 grader innan du varvar mer än 3000 varv.

Sköter du detta kan du sedan i princip köra hur hårt som helst.

Lite olja drar de flesta av dessa bilar alltid, oavsett olja.
Menar 10-60
bmw alpina b3
kan man blanda 10w-60 nu när man har 0w-30 mvh
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
ja, oljorna är blandbara, fast förvänta dig inte någon förändring av oljeförbrukningen förre efter ett totalt oljeskifte.

dunstan
Se till att BMW fyller på 10/60. De brukar inte alltid göra det... Och viktigt att motorn är varm. Vet inte om den drar mer om du kör på innan den är varm. Men tänk på att vänta 10-15 minuter innan du varvar mycket över 3000.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.