AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.500

lmm m20b25 / m30b35

Är det någon på detta forum som skulle kunna upplysa mig om inner-diametern på lmm´en till motorerna enligt rubriken ??
har sökt men inte hittat något tillförlitligt svar !!

Tack på förhand MVH Christer

C,j
ingen som vet eller kan mäta lite ??

Mvh Christer

C,j
Ta
106
Talwar
325IM TIC -89
Jag var ute och mätte lite nyss.
Dessa mått är ca mått då det var svårt pga mörker och ett fattigt biltema-skjutmått.

535 lmm: ca 65 x 58 mm
325 lmm: ca 50 x 50 mm

Detta är mätt på inloppskanalen före klaffen.
Klaffen tar ju upp en del av denna yta, men det är ungefär lika mycket på båda.

Hoppas detta hjälper något.

Mvh Andreas
jäklar !!! en hjälte utrustad med skjutmått !!
man tackar& bockar !!

Mvh Christer

C,j
Detta innebär alltså att 535 lmm har 51% större inloppsarea än 325 lmm !
Mao om man vid byte till 535 lmm med 325 kort samtidigt "går" upp 51% i spridarstorlek så borde man landa rätt dvs ca225cc/min, under förutsättning att motorn kan tillgodogöra sig det större flödet (läs Överladdning)
Med denna setup så borde bilen ej drabbas av den vanligaste åkomman vid turbo konvertering, att den går fett på tomgång & lågvarv. lambda sonden borde fortfarande fixa regleringen
Med progresiv btr flödar spridarna typ kanske 15% mer (260cc/min)
Låt oss säga 0,6-0,7 i ladd med bibehållet lågfartsregister
ca 265-285 Hk
Om spikningar uppträder borde inte knacksensorn ta hand om dom till viss del ?? Om det över huvudtaget finns sådan på m20b25 motorn??

Denna tråd har uppkommit av att jag tycker folk i allmänhet ofta dunkar i ganska stora spridare i just liknande koncept Typ 350-450CC/min med lågfarts trubbel som följd.

Rätta mig om jag just utfört en sk tanke-vurpa!!

Mvh Christer

C,j
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
ingen knacksensor på m20 iallafall.. :0(
Ta
106
Talwar
325IM TIC -89
Ja, 350-450 cc kan tyckas stort, men jag körde med 380 cc igenom besiktningen utan dåliga avgasvärden eller lågfartstrubbel. (Dock utan turbo)

En anledning till så stora spridare är att jag spände fjädern i lmm 4-5 kugg för att inte bottna den. Då blir de "stora" spridarna inte så stora längre eftersom utsignalen från lmm blir mindre.

Petri här på forumet har nu mina spridare i sin 316. Vid mappningen av hans bil så provade vi först med mindre (typ 220 cc om jag minns rätt), men de räckte faktiskt inte till.

Har också tidigare tyckt att folk kör med stora spridare, men min erfarenhet visar att det behövs. I synnerhet när man skall behålla lmm och orginalsprut.

Mvh Andreas
_J
399
_Jimmy_
BMW 535i -91 Garret TA51
BMW 535ia -92 All utrustning!
Jag hade 340cc spridare och 535 lmm, 2,5 bars bränsletrycks regulator och spännt fjädern 4 kugg... Funkade klockrent.
Hmm jag antar att ni som provat har rätt/vet bäst!
Jag lyssnar o lär, det kommer nog ändå att bli en del testande!!??

Fick tag på 6 st 300cc spridare från en 740Turbo till bra pris i helgen MEN jag tror dom e lågohmiga osis !

E de någon som vet vart man kan plocka spridare ifrån: bra tillgång + pris .

Mvh Christer

C,j
m3 3.0 E36

/mvh jocke

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.