|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| När jag mäter upp strömmen till värmeventilerna i motorrummet får jag ingen ström alls på dessa. Jag menar den kontakten som sitter vid ventilerna 3-polig. Vare sig om jag har full värme eller bara kalluft så kommer ingen ström på ventilerna, det borde det väl göra? Någon som vet och förstår vad jag menar, jag 2-zons klima! | |
|
Läs under mekartips.Det kommer bara värme MVH.MICKI Länk |
|
| Vad är det för fel om det inte kommer ström? Har redan läst under mekartips! | |
piddagomidda |
Kolla reläet rill värme ventilerna sen kan du ju kolla om det kommer ström till pumpen som sitter under och om att + resp. - sitter rätt så ingen med tummen mitt i handen har skaarvat dem fel en gång i tiden du vet väll hur det e men såna OMG.... mvh peter |
| Ok, man var sitter reläet? | |
| hittade på mekartips, värmerelä (nr.4)!! | |
| Ska den lilla hjälp-pumpen under värmeventilerna alltid ha ström då fläkten är på? Eller går den bara då tex värmen är igång? | |
|
Mycket detaljerat elshema över stora kliman finns här: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
piddagomidda |
den går bara när man sätter på värmen pga av att pumpen är kopplad direkt till kylar slangen....vatten ut från motorn = varmt mycket varmt... jag fick rätt på mina ventiler idag det visade sig att jag var tvungen att plocka ut ventilerna+pumpen(sitter tillsammans) och rengöra alllt + pumphuset som man skruvar av ock rengör.. sen torrkörde jag pumpen för att kolla +/- både fram och baklänges,,, sen fylde jag en skål med vatten och doppa ner insuget och körde liten stund för att kolla så motorn inte hade brända lindningar(om deN HAR DET LÅTER DEN SKUMT + ATT DEN BLIR SKIT VARM) prova det och att mät hur stor spänning du har när värmen är på. på pumpkontakten,,,,OBS!!! du vet att enda gången dem tre kontakterna till ventilerna har ström är när du inte har full värme på..... |
|
Hade samma fel på min, ingen ström till ventilerna. Hittade hjällpen här. Länk |
|
|
P R är det så kallade svärdet de beskriver på den länken? |
|
|
Nej, det är styrkortet till kliman, det som sitter bakom fläkt- och temperaturreglaget. De tre svarta plupparna på bilden, är fästena till de tre reglagen. Jag har också haft detta felet på min E32. Prova att bygla microswichen, för att se om då fungerar. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erikw Ok, jag har tagit loss styrkortet (ser inte ut som den bilden) men det finns tre microswitchar (eller har jag missuppfattat, vilken det är). Trodde att det bara var att försöka göra rent, men hur menar du att bygla? |
|
|
Bilden visar stora kliman, med liggande hjul, men principen är samma på lilla (med stående rattar). Microswitchen skall vara öppen, i alla lägen utom maxvärme. I övriga lägen ska den skicka +12V vidare till värmeventilen. Byglar man den och om det då fungrar, så har du hittat felet. Det är en separat sladd som går in i styrkortet, för denna kontakt (2 tjocka sladdar). Kolla in de elscheman jag länkar till ovan, där kan du hitta mycket hjälp. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ok, jag har iof liggande rattar, alltså stora kliman. Men den ser inte ut likadant. Ska prova detta! |
|
|
Hur går det?? MVH.MICKI Länk |
|
|
Yoko: Har du inte löst det än kan jag hjälpa dig IRL, jag såg att vi bor nära varann... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Fortfarande full värme, jag provade med ett annat reglage (köpt på ECP) men fortfarande full värme. Jag tar gärna hjälp med detta, Erik! Per på ECP pratar om en annan styrenhet som sitter nära svärdet, tänkte prova att byta den oxå! Micki, jag hittar inget annat elschema än det jag har! |
|
|
Någon som vet vad den vita kontakten bak på reglaget (kliman)är till för? Jag har ingen anslutning till denna kontakt, den sitter intill den stora blå kontakten. Det ser ut som om den går till defrostern! det är bara en död fisk som följer strömmen... |
|
|
Saknar du det tvåpoliga kontaktstycket blir det samma sak som en dålig microbrytare, så det är det som är felet: Länk Det är den tvåpoliga sladden som är grön/brun och grön/brun/gul, den finns längst ner till vänster på elschemat: Länk Det är den sladden jag skriver om tidigare, som ska byglas. Riv ut klima-panelen och eventuellt även radion, den måste finnas någonstans där. Sladdarna är rätt kraftiga, åtminstone kraftigare än de övriga. Såg ditt mail, vi hörs i början på nästa vecka. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
ErikW, nej det är inte den kontakten (den grön/bruna finns) utan en tredje kontakt som är mindre. Liknande den som sitter till den lilla fläkten i reglaget. det är bara en död fisk som följer strömmen... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.