|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 328ci-99. Igår körde jag från Jönköping till Karlshamn. När jag kom fram och parkerade bilen så gick elfläkten i motorn för fullt. Jaha den stannar väl snart tänkte jag och gick iväg. Efter 2 timmar kom jag tillbaka och såg att fläkten gick fortfarande för fullt samt att det luktade typ kortslutning och bränt. Finns en kontakt som jag drag av och då stannade fläkten. Bilen stod sen hela natten och idag skulle jag köra iväg. I morse satte jag i kontakten och fläkten började rulla i högvarv direkt, och den speciela lukten kom tilbaka. Hann knappt köra 1km när jag såg lite rök i backspegeln samtidigt som lukten blev värre. Jag stannade direkt och såg att fläkten hade nu stannat! Körde hela vägen tillbaka till JKPG utan några problem och motortemperaturen har varit normal dessa två dagar. Fläkten kommer inte igång och jag känner den här speciela lukten hela tiden. Är det någon som vet vad som kan ha hänt, samt vad det kan kosta att fixa detta? | |
|
Fläkten på M52TU (din motor) skall starta när motortemperaturen går över normal arbetstemperatur samt när trycket i klimasystemet blir för högt. Fläkten skall dock ALLTID stanna när tändningen vrids av och du lämnar bilen. De låter som reläet som drar fläkten pajat samt att eventuellt Kondensorfläkten gått så varm att den havererat. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Fläkten kan gå efter att man stängd av bilen om behov finnes men det är frågan om ca 10 minuter. Förmodligen så har du fått relähäng på högfarten som orskat att den inte stannat. Dvs felaktig relä. KÖR INTE AC!!! annat än på landsväg, förmodligen så är din fläkt kaputt och det kan göra att du för högt tryck vid bilköer och statskörning och systemet töms via säkrhetsventil eller så ger sig den svagaste länken i systemet tex kondensorn. Så du lär ju byta fläkt och relä omgående, samt ladda batteriet på bilen ordentligt under 24 timmar. ///MVH Hasso Länk |
|
Humm, min kondensorfläkt gick ALDRIG efter jag stängt av tändningen när min temp givare var trasig och fläkten gick för fullt hela tiden. På 330n har jag bara hört att fläkten gått på lågvarv när jag stängt av motorn, men då har alltid fläkten stannat direkt. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Återkallades inte alla E46 tillverkade t o m 1999 för utbyte av fläkten sedan några bilar brunnit upp? Det var en väldigt stor sak i USA för något år sedan men jag har inte hört så mycket om detta här i Sverige. /RS2 |
|
|
RS2: Det har jag aldrig hört talas om. De var generell återkallning på kondensorfläkten på M54 3.0 -00 och -01 däremot. Så de skall man se upp med när man köper 330 som är tillverkad fram till 01.11 Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Wendtan, OK jag kanske blandar ihop det med något annat då. Det var i alla fall en stor "safety recall" i USA som omfattade framför allt 2001 års modeller av E46 (även E38, E39 och X5) men även vissa andra bilar ända ifrån 1998. Jag tror det var en speciell fläkt av en viss tillverkare så det var inte alla bilar. Kommer tyvärr inte ihåg om det var Bosch eller Siemens fläktar. Sök på något amerikanskt forum så hittar du säkert mer info. BMW Sverige kanske gjorde som vanligt och mörkade detta. /RS2 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Wendtan: Den kan gå 12 minuter efter att du stängt av motorn. utan att det är nått fel. :)) Det finns en servicemeddelande som rör ett defekt fläktmotstånd på halvfart i USA- på 330 -00. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag hittade några gammal länkar till "Auxiliary/Cooling Fan Recall". Länk Länk Länk /RS2 |
|
|
Vad skulle fläkt o relä byte kosta isåfall? Tack för hjälpen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.