AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
683

E30 318iS

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
318iS - 88
Svensksåld, välstämplad servicebok, få ägare (3 st, innan mig), 19 200 mil, motor & kupe värmare, sollucka, alu fälgar, vinter däck, många kvitton på det som har bytts ut under de senaste 7 åren, skattad, senaste bes gick utan anmärkning.

relativ lite rost.. lite under dörrkanten men inget på skärmarna eller så... bara på lite på dörren.

Bilen är f.ö. väldigt välbehållen i kaross, låda och drivlina

vad är en sådan bil värd om det tickar från ventilerna på den?
vad är den värd om det inte skulle vara något ventiltick?

4 Cylindrar är 2 är lite!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...Som brukligt med 80-tals bilar så betingar dem inget större värde,om inte det är något väldigt speciellt...11-15' är ett värde som jag funderar på när det gäller en 318is-88 i "bruksskick"(eller något bättre).

När det gäller ventiltick så beror det på vad som orsakar detta...Är det kamaxeln som börjar bli slut då misstänker jag att 3-4tusen vore lämpligt...Är det dem hydrauliska ventiltryckarna som beckat ihop,tja ungefär liknande värde(om det inte går att bota med ett olje+filterbyte).

Sedan så tickar många av dessa M40 en hel del utan att det behöver vara något större fel på maskinen..Nåja,hoppas att du får det du vill ha i slutändan :)

Mvh Janne.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
jag tänker inte på min bil i sig... tog den bara som ett exempel...

men folk sätter ut bilar i annonser som jag då ringer på... när jag ringer och frågar om det tickar från motorn så är det vanligaste svaret:

ja det ska ticka! eller

Ja, alla M40 motorer tickar och det är ingen fara....

sen vet jag att det är mer regel än undantag att en M40 motor INTE tickar.... just eftersom den har en felkonstruerad kamaxel...

så de priserna som folk värderar bilarna efter... är det med eller utan tickande motor..

för de få exemplar som jag har hittat, där motorn inte tickar liggar oftast över 20'

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan ta som ett exempel M30 motorn(konstigt va?;)))

Dem "ska" ticka lite,det indikerar att motorn har det ventilspel som den "ska" ha...Visst,tickar den lite högre eller knackar då är det mest troligt sliten kamaxel som ligger bakom det ljudet,men jag skulle bli lite fundersam om en M30 INTE tickar lite grann...´Kan vará ett symptom på alldeles för "tight" ventilspel och risk för brända säten och/eller ventiler kan föreligga...

Nåväl, tillbaka till din fråga,din motorkonstruktion är ju inte så "omodern" som den "gamle" M30, men du har väl inte 16v?...Den skulle jag tro ägarna vill ha över 20' för,113hk maskinen är jag lite tveksam till tusenlappar över 20',kan naturligtvis ha fel.

Sedan ang tick, så är det väl inget oöverstigligt arbete för spekulanter att lyfta på ventilkåpan och inspektera i alla fall kamaxeln så man kan utesluta den "missljudskällan".

Också är det i princip viktigare för en maskin med hydrauliska ventillyftare att byta olja ofta just pga dem små hålen där oljan ska till lyftarna,risk för igenbeckning finns alltid på en sådan konstruktion om man inte sköter oljebytena minutiöst...

Mvh Janne.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
kan man lyfta på ventilkåpan och kika oxh skruva dit den igen bara eller behöver man hålla på och slipa och sota och byta packning?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Sen nej det är inte en 16 ventilare..

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ett ventilkåpslyft på en M30 behöver du ofta inte ens byta packningen på...Jag har väl bytt ett par packningar genom åren på M30 maskinerna jag haft.
Är man bara försiktig vid kåplyftet så ska det inte behövas bytas packning,men man ska väl aldrig säga aldrig.

Jag har aldrig lyft en ventilkåpa på en M40 men jag antar att det inte är något problem där heller..Slipning och sota?? har jag aldrig ens hört talas om.
Vill man vara på den säkra sidan så kan man ju ha en packning med sig vid denna insp..Liten kostnad i jämförelse med att ha inhandlat en bil med def. kam.

Mvh Janne.
plockade upp toppkåpan på min f.d M40, kunde återanvända befintliga packningen (gummi), sölade ingen olja efter det. men det var lite knixigt att få bort kåpan eftersom luftintaget till kupen satt ivägen på E36, blev lite vrid o bänd men det gick

___
Mvh
Patrik N.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Tack för hjälpen...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.