|
|
|
|---|---|
|
Kollade nyss upp vilken försäkringspremie jag skulle få på en 530i -01. Då står det på länsförsäkringar att den finns som sedan med 138kW, men som kombi med 160kW!? Finns det verkligen 2 st olika 530i bensinare till E39? Mvh micke | |
|
De låter helt fel. 530i med M54 har 231 hk(170 kW) och inget annat. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Försäkringsbolaget menade väl då den gamla E34:ans sexa på tre liter med 188hk och då ungefär 138kw. Mvh Janne. |
|
|
Jag använde deras databas på internet där man själv kan knappa in vilken bil man är intresserad av. Där fanns bara 138kW och 160kW på 01orna. Kan dock vara så att den visat även e34an av någon anledning verkar det som. 160kW måste alltså vara den som sitter i E39. Lite lustigt ändå, jag valde att räkna ut premien på 138kW modellen och hamnade 6000kr mer än vad jag idag betalar på 528an E39 per år. På en bil som enligt deras bas altså har en svagare motor, även om den bilen inte existerar överhuvudtaget vill säga. Kan ju vara så att premien blir så mycket dyrare för att bilen är nyare än min 96a kanske? Ska prova söka igen imorgon på 160kW bilen. Mvh Micke |
|
|
Det verkar som om försäkringsbolagets databas är dåligt uppdaterad. Som Janne T skriver är 138 kW den gamla 3-literssexan på 188 hk. 160 kW är nog 3-liters V8 på 218 hk. En 530 har, precis som wendtan skriver 170kW/231 hk. Jag har tidigare varit med om att försäkringsbolag inte kunnat ge korrekta uppgifter på premie med mindre än att man ringer dit och anger ett registreringsnummer som gäller för just den modellen. Exempelvis finns följande 530iM: Länk med nummer RYX498. Ring lf och fråga vad just den bilen skulle kosta dig. |
|
|
"En 530 har, precis som wendtan skriver 170kW/231 hk." skall givetvis vara "En 530i årsmodell -01 har, precis som wendtan skriver, 170kW/231 hk." |
|
| Dagens 530d har ju förresten 160 kW/218hk, men det motoralternativet fanns inte 2001, då låg väl dieseln på 184 hk. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.