|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Smiley© |
Tja! Jag funderar på köpa kraftigare kränghämmare till min M5 3.8 -92 och tänkte höra om nån har testat det och hur skillnaden blev? jag funderar på dessa: Länk Eller har nån bättre förslag på kränghämmare? Skulle gärna vilja veta om nån firma i Sverige sälger Racing Dynamics prylar? eller om det finns nån firma närmare än USA för billigare frakt. man är ju lite sugen på: Länk när man ändå håller på :-) |
Robert V |
hej ... jag har köpt kraftigare till min (från bmw) 25mm fram o 18mm bak. Jag har blivit tipsat att ökar man fram då måste man öka lika många procent bak för att behålla styregenskaper. Kanske logiskt men det tänkte inte jag på ... köp kraftiga gummin till färsten ! jag tror att Turner har de röda som e bra ! ... jag har åxå funderat på köpa fjäderbensstag fram o bak ... fyll i här om du hittar några fina ! |
Smiley© |
Tack för tipset :-) Men hade tänkt köpa en sats som innehåller både fram & bak kränghämmare så dom bör vara avstämmda för varandra hoppas jag ;-) Jag har redan 25mm fram & 18mm bak, sitter standard på min bil. Tänkte ha lite grövre, dom i länken ovan är 27mm fram & 19mm bak :-) Jag har inte sett nåt fjäderbensstag till "baken" vet inte ens om det finns?? Men jag funderar på köpa främre staget som finns i länken ovan. |
Robert V |
ok .... ja det verkar vara uträknat på kittet ...jag hade 22 resp 16 på min. kolla det där med gummit extra noga för att de jag köpte till på bmw var ganska mjuka o klena(svartfärgade). Skulle vilja ha hårdare gummi där. Kanske det blåa e hårdare då ? men kanske kanske det röda bäst ? hittade tyvärr bara 22mm set till min har jag hittat fjäderbensstag både fram o bak. kolla hos bildelsimporten ! vet inte riktigt hur man kollar av kvalité på sånt men dessa kostar ca 1700 fram 1200 bak .... |
|
Hej på er! Jag har monterat 28mm fram och 20mm bak på min. Ställbart både fram och bak. Det blir stor skillnad kan jag lova!! Många glömmer "bort" kränghämmare när dom "trimmar chassi". Beställde dessa från Grupp 70 Konstruktion & Design 0413-18122 Mycket bra och ha å göra med. Mvh Jocke W |
|
|
'very ambious' men bilen måste väl vara i absolut top-skick för övrigt också för att detta verkligen skall ge något, eller hur ? - en enkel men effektiv 'uppgrade' är att montera krängningshämmaren -bak- från en M5touring - M5touring register |
|
|
För att "balansera bort" understyrning så kan Touringens hämmare på 20mm vara ett bra alt. Självklart så förutsätts att resten av chassi är i gott skick. Vad ska man annars med en M5:a till... Men för att få riktig balans så krävs byte fram o bak. Mvh Jocke W |
|
Smiley© |
m5toureg varför skulle inte kraftigare kränghämmare ge nåt om bilen inte är i topp skick?? Utseendet har ju inget med väghållningen att göra, så länge inte bilen har rostat av på mitten typ ;-) |
|
smiley@ ???? självklart menade jag väghållnings-paketet och inte rostiga dörr-kanter !!! såsom -Jocke W- säger =Självklart så förutsätts att resten av chassi är i gott skick. Vad ska man annars med en M5:a till... - Lycka till med bygget (fast ta helst bort de 'rostiga dörrkanterna' också ;);) M5touring register |
|
Smiley© |
okey m5toureg :-) det var så du menade hehe När nån säger toppskick om en bil tänker jag mest på hur rostig bilen är + hur sliten/ lack och inredning är. Resten är ju bara mekaniska delar och är lätt att återställa till nyskick om det är slitet. Min M5 har körts året runt innan jag köpte den, så den är rostig 50cm längstfram på båda sparklådorna under kjolarna + en del rör som går under bilen :-( Annars är all annan rost nyligen åtgärdad så jag hoppas att eländet håller sig borta ett tag nu. Men rosten på sparklådorna ska åtgärdas så gott det går, det blir ett helvete att få bort all rost i alla skrymslen där. Åter till ämnet då :-) Min M5 är inte i toppskick när det gäller bussningar/leder m.m. för den spårar alldeles för mycket för att vara det. Det ska också åtgärdas snart och efter det hade jag tänkt montera kraftigare kränghämmare + fjäderbensstag. Det skadar ju inte med lite extra väghållning, speciellt inte när såna saker inte gör bilen stötigare än vad den redan är :-) Och som inte jobbet ovan är nog så ska jag byta motor + låda också, jaja har man inte jobb så skaffar man sig... -------------------------------------------------------------------- Jocke W Låter bra att skillnaden blir stor, även en M5 kränger ju i kurvorna om man inte är ute å söndagsåker ;-) Men jag tror jag nöjer mig med RDs kränghämmare som är 27mm fram och 19mm bak. -------------------------------------------------------------------- Jag har nu mailat en firma i Uppsala som säljer RD kränghämmare + fjäderbensstag, ska bli intressant att se vad dom kostar där. |
|
Smiley©: Du kommer och få bort mycket av krängningen med 27 fram 19 bak, men mer understyrd än 28/20. Har du Nürburing pkt (som har 19 bak som std) kommer din och bli mer understyrd än med 25/19 (std 3.8 Nürpkt). Krångligt va :-) Hur som helst.... Good luck. Kul med chassi prestanda. Mvh Jocke W |
|
Smiley© |
Jocke W Jag har inte Nürburing pkt. Ja det låter lite krångligt hehe Menar du att jag borde ha grövre än 19mm bak om jag har 27mm fram för att få bort understyrningen? Att en kränghämmare är ställbar innebär det att den blir olika kraftig pga dom olika vinklarna mot infästningspunkterna eller hur funkar det där? Firman du nämde ovan (Grupp 70 Konstruktion & Design) har dom nån hemsida? Tillverkar dom kränghämmare på beställning så man kan få vad man vill ha? |
Smiley© |
För er som är intresserade av RDs sortiment så fick jag svar idag av firman jag mailat. Dom sa att RD håller på att avveckla deras produkter till äldre bilar :-( Men han skulle kontakta dom och se om dom har några kvar och återkomma till mig senare i veckan med priser om dom fortfarande är tillgängliga. |
|
Smiley©: Fördelen med en ställbar är att precis som du skriver, den blir olika kraftig (jmf tjocklek). Problemet med att bara montera en grövre i fram för att få bort krängning medför mer understyrning. Därför har tävlingsbilar ställbart inne i bilen för att bla kunna balansera mellan över/understyrning. Du har idag 25/18 (utan n-pkt) och att köra 27/19 kan medföra lite mer understyrning, men mindre kränging (tror jag). Firman jag handlat fler gånger tillverkar på beställning, dvs du får den tjocklek du vill ha. Du får bussningar i svarvad nylon (mer chassi (o)ljud, men flexar inte som gummi). :-) Mvh Jocke W |
|
Smiley© |
Jocke W Hur fungerar dina 28/20mm kränghämmare? är det understyrt? 27/19mm borde inte bli mer understyrt än vad det är väl? Man tycker ju att RDs krängningshämmar kit (och andra fabrikat) borde vara anpassade för varandra så det inte ska bli så understyrt, eller är det bara i mina fantasier? |
|
Smiley@: Det funkar bra... väldigt neutralstyrd. 27/19 och understyrt, nja... men mer understyrt än 28/20. Men mycket hänger på dämpare, fjädrar och däck i kombination. I detta fall får du större skillnad i köregenskaper om du ändrar en mm bak än fram (i flesta fall är hämmaren grövre fram än bak) Tror att dom paket man kan köpa idag är lite mindre förlåtande (understyrt) än original. Detta givetvis en smaksak hur man vill ha och framför allt använda bilen. Det är ju säkrare för gemene man med en lite understyrd bil (såsom de allra flesta bilar idag), men inte roligt om bilen "plogar" som gammal Saab99. :-( Mvh Jocke W |
|
Smiley© |
Jag får klura lite på om det blir 27/19 eller 28/20, det är ingen panik än. Du verkar ju lite hemma på detta så jag passar på att fråga lite mer :-) Jag tänke sänka bilen men är osäker på vilka fjädrar man ska ha till M5an, det verkar bara vara H&R som säljer det till M5. Jag har Eibach fjädrar som ligger men är osäker på till vilken E34 modell dom är till, tror du att man kan försämra fjädringen/väghållningen om man sätter på dom? vet ju inte om dom kan vara anpassade till en lättare E34, alla är väl inte lika tunga som M5 3.8? frågan är ju oxå hur hög/låg bilen blir med dom? Vet du hur mycket lägre M5an är mot dom andra E34 modellerna? Att köpa H&R fjädrar som sänker 30/10 verkar ju onödingt om dom fjädrar jag har kan passa, annars verkar en 30/10 sänkning lagom tycker jag. |
|
Smiley@: Det är bara roligt med såna funderingar om kvällarna, "ska jag ta dom fjädrarna/dämparna istället". Mycket skojigare än och köpa takbox, förtält och cykelställ :-). Original så är en M5 E34 sänkt 20mm fram och 5mm bak(iaf 3.6:an). Helt rätt så ät det bara H&R som har anpassade fjädrar till den. Skulle inte rekommendera "vanliga sänkfjädrar" från framförallt en lättare/motorsvagare E34. Tror definitivt att du kan få sämre egenskaper (det sitter inget skräp original mont på M5:an) med "fel sorts fjädrar". Akta dig för att sänka för mycket... tillför inget annat än dåliga köregenskaper och snyggt utseende. Har provmonterat en H&R sats på min och den sänks mest ifram(har en H&R sats liggandes). Mvh Jocke W |
|
Smiley© |
Jocke W Jo det e helt klart mer intresse att tänka på bilen än det du nämnde :-) Om M5an är sänkt 20mm fram jämfört med andra E34or så innebär det att jag behöver fjädrar som sänker 50mm från en "vanlig" E34 för att få den sänkning jag vill ha, och det sänker inga normala sänkfjädrar vad jag vet, så det kanske lutar åt att jag måste köpa H&R fjädrar iaf :-( Jag har sökt efter dom fjädrar jag har på nätet men har inte hittat dom så jag vet inte vad jag har :-( Allternativet är att testa med dom fjädrar jag har, blir inte det bra så får jag väl köpa H&R. Antar att det inte är allt för bökigt att byta fjädrar eftersom du verkar ha provmonterat H&R på skoj och tagit bort dom igen, eller varför tog du bort dom? Ska du sälja fjädrarna eftersom du så fint påpekade att du har en sats som ligger? Jag kollade idag under huven å tyckte det verkar vara väldigt dåligt med utrymme med ett fjäderbensstag, undar hur många ställen det kommer att ta i :-/ |
|
Smiley@ Det är inte så j-kligt och byta... jag var mest rädd och få skador (repor) vid byte bara. När jag monterade andra dämpare så provade jag nya fjädrar (H&R), men "original gubbe" som jag är tyckte jag de vart för lågt. Därför är dom avmonterade. Har iof inte funderat på om dom skall säljas, hör av dig isf. Omotiverat dyr var dom i alla fall. Testa och byt med dom du har... sen vet du. Tror också de blir trångt med fjäderbensstag med tanke på insuget, borde gå och mäta iof. Good luck! Mvh Jocke W |
|
Robert V |
Smiley ... du skrev tidigare att du inte hade nya bussningar... tolkar det lite som att det e rätt gamla o har gjort sitt. Jag skulle börjat med att byta dem först ! över/under control armsbussningar o bakbalk. kanske att den får nya leder o så ! ... gummi e ju bundet till ålder även om den inte används o jag tror att i en m5:a får de röra på sig lite. Det var nån som sa att man bör uppleva sin bmw med nya bussningar innan man börjar förbättra väghållningen ! Jag håller med ! iaf har jag fått lite tips på nya förbättrade bussningar och hur man gör orig. bakbalks bussningar hårdare om man inte vill ha svarvade aluminium stycken. Delar gärna med mig tipsen om du vill. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.