AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
882

Bromsbelägg från andra bilar

sp
74
spinkoo
318i-87
Hur har BMW det med bromsok, skivor och belägg och sånt. Kan man sno från andra BMW och montera på e28 och e30 eller måste man svetsa om grejer då? Eller vilka skivor och sånt är "kompartibla"? Kan man ens byta "inom" e28 serien, dvs 518-->528 eller inom e30 tex 323--318?!

Tack för svar!
Det finns inget generellt svar på din fråga. Vilken bil har du tänkt ta prylar ifrån?

Går du in på Länk , väljer en bil, och sedan klickar på den artikel du vill veta mer om, så kan du se att där finns en flik som heter "passar till fordon". Där kan du se vilka delar som passar till vilka bilar.

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
sp
74
spinkoo
318i-87
Tack för länken!

Det är belägg från antingen en 518, eller en 323 jag ska montera på MIN 318. Men jag ville veta om man lika gärna kunde ta "grövre" bromsar från 535 eller så också!

318 har ju trummor bak, vet inte om 518 eller 323an har det. Det ska jag kolla sen när jag monterar ner. Men frambromsarna är ju skivor på alla dessa?!
Beläggen kan du ta från en 323i, men inte från en 518.

Bromsskivor från en E28 kommer inte passa. E28:an har fembultade nav, och E30 bara fyra.

323i har skivor bak. 518i har trummor bak. Samtliga E30 och E28 har skivor FRAM.

Tänker du montera begagnade belägg? Låter inte som någon lysande idé. Nya kostar cirka 300:- (Autoexperten). Monterar du beg. belägg så kan du förstöra bromsskivorna.

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
sp
74
spinkoo
318i-87
Tack för svaren =)

Jo om man byter hela trumman/skivan med befintliga belägg redan isatta, då går det väl bra med begangade? Jag har inte varit och kikat där nere än förutom när jag tog reda på att mina belägg har sett bättre dagar. Mina trummor bak har cylindern pajat på också nämligen så jag tänkte ifall jag hittar "nya" belägg och en fungerande cylinder i mina andra trummor, kanske det blir billigare att byta hela trumman än köpa nya belägg enbart!

Tänker jag helt galet =??
sp
74
spinkoo
318i-87
En trumma från 518 tar jag det som att det inte passar på e30 heller pga 5x120?

Måste jag byta hela bakaxelln om jag vill "byta bultmönster"? (frågar bara för att jag e nyfiken, inga planer på detta =))))
Jag tror att det går att montera m3ans nav och då blir bultmönstret 5x120.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.