AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
635

Besiktning av 323 -83 med Turbo

l3
180
l3xus
323TIC -83
Hejsan.

Ny här på forumet och har en fråga ang. typning & besiktning av en turbokonverterad E30 som jag inte kunnat hittat svar på.
Jag funderar på att köpa nämnda turbokonverterade bil som är besiktad utan turbon varje år eftersom den inte går att typbesikta med turbon pga av avgaskraven. Pratade med en besiktningsingenjör igår som sa att det gick förr i tiden men idag går de ej om inte just den motorn finns i produktion med turbo & jag kan visa upp papper om det.

Eftersom detta är nytt för mig så vet jag inte hur jag skall göra. Hur gör ni andra med besiktningen och som kör med turbo, ni måste ju ha samma problem? Kan/vågar man köpa denna bil och sedan bara fortsätta köra med turbo fram tills besiktningen och då montera bort den?

Jag pratade också med mitt försäkringbolag och sa att bilen var trimmad och för dem så var det inget problem att försäkra den så länge den har en godkänd besiktning.

Kan inte bestämma mig om jag skall köpa bilen men är ruskigt sugen på att få åka turbo BMW resten av sommaren/hösten.

Vad är en rimlig summa för en sådan här turbokonverterad BMW. 323i -83 med ca 20-25000 mil på mätaren med ett Mitsubishi TD04 turboagg? Bilen verkar sjysst maskinellt & i lacken också.
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
som så många gånger förr..... sök efter inlägg typ Turbo AND Besiktninig!
Tyvärr är det vad jag förstått näst intill omöjligt att få en sådan turboinstallation godkänd av SBP...

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131
l3
180
l3xus
323TIC -83
Jag sökte med AND nu i sökmotorn och fick fram lite trådar ang. detta. Ser mörkt ur med besiktningen. Blir nog ett köp ändå, andra kör ju med turbo så kan jag göra det också.
Alla har vi nån kontakt på bilprovningen ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.