|
|
|
|---|---|
|
Vilken bakaxel ska man välja. Är de lika hållbarhet på alla? Om man vill ha utväxling för snabbt accs har jag hört att man ska ha 318. bakaxeln från 325a är utväxlad för lite högre hastigheter. Kom gärna me tips o sånt! :) / /Johan ____ Länk Pimp Cruisers Sthlm | |
|
men nån måste väll veta ??? /Johan ____ Länk Pimp Cruisers Sthlm |
|
|
Beror på hur långt du skall accellerera. Och med vilken bil. 325i har en mer hållbar klump än 316/318/320. |
|
|
jag har en lätt trimmad 320. eftersom jag gillar att bränna däck vill jag ha något som håller. är 325ans de ända rätta då? tack för svaret föresten... /Johan ____ Länk Pimp Cruisers Sthlm |
|
|
Du har 4.10:1 i utväxling som det är, det är en av de lägsta utväxlingarna till E30. Finns 4.27 och 4.45 också men de är ganska ovanliga. Satt på en del 318i, men vanligast på 318i efter 87 är 4.10:1. 325 klumpen tål mer, men frågan är ändå om du behöver byta. Är det inte bara att köra till den första rasar? Du behöver ju inte göra fler byten för det. Det är ganska olika hur mycket lilla klumpen tål, beroende på skick och skötsel. Klumparna från 316/318/320 är billigare än de från 325. |
|
|
Jo de klart. Grejen är att min bakaxel har näst intill rasat. Låter riktigt illa och "maler" där bak. En polare till mig sa att alla 325 bakaxlar va lamelldiffade, men jag har fått för mig att de bara är en del som är de. ska jag va riktigt ärlig så är jag inte så high på va tex. 4:10:1 betyder o så. En basic förklaring är precis va jag skulle behöva *ler* /Johan ____ Länk Pimp Cruisers Sthlm |
|
|
det är inte lamelldiff på alla 325 bakaxlar det var som tillval. och det där med 4.10:1 skulle jag också vilja ha förklarat lite mer ingående! =) B-M-W |
|
|
Så här är det;) Siffrorna för utväxlingen, t.ex. 4.10:1 eller avkortat 4.10 betyder att inkommande axel (kardanaxeln) måste snurra 4.1 varv för att drivaxlarna (hjulen) skall snurra 1 varv. Utväxlingsförhållande 4.1 till 1 (4.10:1). Om man istället skulle ha 3.73(vanligt på 325i) så behöver inte kardanen snurra lika mycket för att sätta samma fart på hjulen. Vilket betyder lägre varv på motorn för sammahastighet. Det betyder också att vridmomentet till drivhjulen blir något lägre vid samma hastighet. Motorns vridmoment multipliceras genom utväxlingen i lådan och bakaxeln. Medan effekten(hk) inte multipliceras. Med lägre och högre utväxling menas hur hjulrotationen påverkas av motorns varv. Alltså är 3.73 en högre utväxling än 4.10 trots att siffrorna är lägre. Rörigt och bra:) Och precis som jpn skriver så var lamelldiff tillval till 325i precis som till alla E30 utom M3. Kan ta det också på en gång, M3:orna har likadan klump som 325i MEN de har mycket högre utväxling (3.25 var ett alternativ). Detta pga av att de har annan utväxling i växellådan. M3 har 1:1 på 5:an och längre 1:a än alla andra E30 som har utväxlingen 1.1 på 4:an. Så en klump från M3 är inte att rekomendera. Likaså går det inte att något vidare att ta klumpen från en "eta" för de har runt 2.91 i utväxling för att kompensera för ett mycket lägre varvstopp. |
|
|
ILiveToRide: tack för en bra genomgång om utväxling m.m =) B-M-W |
|
|
Även 323 brukar ha stora klumpen tror jag? ENDLESS BRAKES KKR |
|
|
Jo det stämmer RILLE. Och utväxlingar som är ganska höga, typ 3.23:1. (kommer inte själv ihåg vad det står i länken jag postat tidigare:)) |
|
|
Hej Johan! Jag har också en e30 320 -90, tänkte höra vad du har gjort med din motor, du skrev att den var "lätt trimmad"? Lite nyfiken bara...tycker också om att bränna gummi..hehe Tack på förhand! MVH Philip Starkenberg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.